Re: Cyrix vs Intel

Autor: Piotr Sobczak (piotrs_at_tch.waw.pl)
Data: Wed 21 Aug 1996 - 21:28:07 MET DST

Andrzej Karpinski napisal (-a) :

> nie wydaje mi sie. podejrzewam nawet, ze jaby zwykle pentium 100
> ustawic zewnetrznie @100MHz i tylko x1 to tez by dzialal. w sumie
> naprawde niewielka czesc procesora pracuje z nizsza czestotliwoscia i
> nie widze przeszkod, zeby caly mogl gonic szybciej. jedyny problem to
> to, czy da sie ustawic odpowiedni mnoznik i czy nie ma jakichs
> glupich zabezpieczen (overclk protection). w ten sam sposob ustawialo
> sie przeciez dx4/100 na 2*50, mimo ze intel mowil ze sie nie da.
> tyle, ze na razie nie mam plyty, na ktorej moglbym takie cos ustawic
> i potestowac.

Procesory Intela typu P54xx nie "umieja" zrobic mnoznika x1. Jako minimalny
default jest w nich przyjete x1.5. Obawiam sie, ze ta czesc ukladu, ktora
pracuje z zewnetrzna czestotliwoscia nie wyrobi az tak wysokiej czestosci
tzn. powyzej 66.67 MHz (spec. Intel), powstana jakies szlone timingi ktore
beda niezrozumiale przez uklady wspolpracujace (chipset, cache, RAM...)
dlatego procesory "poganiane" maja troche lepsze osiagi (tzn np. 120
pogoniona na 133 jest minimalnie szybsza od oryginalnej 133 ale ryzykuje sie
w ten sposob "sypaniem" sie calego systemu).

> Diamond Flower International? ;)
Nie wiem czy DFI to jest skrot od w/w czy poprostu DFI (oni mowia o sobie
tylko DFI(R) ).
> Mozesz podeslac wiecej info nt. tego chipsetu? jak wyglada w
> porownaniu z HX i SiSem 551x (wydajnosc, mozliwosci)?
Jest to bardzo "cieply" (nowy) chipset i malo o nim wiadomo. Wiem, ze sa to
dwie kosci, jedna BGA druga PQFP (jak intelowski HX), obsluga 1 proca typu
iP54xx,iP55,M1,K5, do 256MB RAM (max. cztery sloty SIMM PS/2) EDO, FP32,
FP36, max 512kB PB cache, 33MHZ na PCI niezaleznie od zew. czestotliwosci
procesora, PCI 2.1, wbudowany kontroler BM EIDE, optymalizowany (chyba jako
jedyny) dla procesorow 6x86 Cyrixa (Linear Burst Mode). Chipset ten jest
bardzo powazna konkurencja dla intelowskiego HXa jesli chodzi o wydajnosc,
choc raczej, w przeciwienstwie do HXa, nie nadaje sie do serverow a bardziej
do silnych stacji roboczych bo brak mu ECC, SMP i bajerow na PCI, ktore ma
HX.

Piotrek