Re: REFERENDUM: Polskie znaki czy na razie bez?

Autor: Pawel F. Gora (gora_at_if.uj.edu.pl)
Data: Wed 21 Aug 1996 - 14:21:26 MET DST

Tomasz Kłoczko <kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl> wrote in article <4v2f9q$bpn_at_sunrise.pg.gda.pl>...
> Proponuję czytelnikom peceta i polipa (jako najżywszych grup - i w
> dodatku list - poświeconych komputerom) głosowanie na temat czy już w
> chwili obecnej należy wysyłać listy z polskimi znakami (w ISO-8859-2
> gdyż ten jest podobno standardem internetowym) czy tez gołym tekstem
> ASCII.
[...]
> Jacek Piskozub

Szanowni,

Czytam ja sobie i czytam dyskusję, którą powyższa propozycja wywołała,
a tak naprawdę ja nie widzę _sensu_ samego głosowania. No bo jeśli wynik
będzie "tak", to czy listy pisane bez ogonków będą automatycznie kasowane
czy co?! I na odwrót, jeśli wynikiem będzie "nie", to kasowane będą listy
z ogonkami? Po kiego grzyba całe to głosowanie?

Dość oczywiste wydają się następujące fakty:
1) Polski ma swoje znaki diakrytyczne ("ogonki"); na ogół można się
    pisemnie porozumieć bez nich, alez ogonkami jest "ładniej" i wygodniej.
2) Standardem ich przesyłania jest iso-8859-2; co kto ma u siebie, to już
    jego prywatna rzecz.
3) Żeby przekonać ludzi do _używania_ "ogonków", trzeba samemu ich
    używać.
4) Zadaniem Szanownych, z których znaczna część to administratorzy
    i inni gurus, jest pomaganie (cierpliwe) innym w używaniu "ogonków"
    - pomoc w wyborze i konfiguracji oprogramowania etc. (Zwracam
   uwagę, że sama strona ogonkowa nie wystarcza - to trzeba robić
   lokalnie, bo zawsze znajdą się osoby, które nie chcą/nie mogą/nie
   umieją/nie mają czasu skorzystać z informacji tam zawartch.)
   Zadaniem Szanownych jest także naciskanie na Innych Szanownych
   aby na przykład poprawnie skonfigurowali bramkę news-mail lub
   prowadzony przez nich serwer WWW. I tak dalej.

I nad czym tu głosować?

Ale uwaga: W dyskusji w tym wątku pojawiły się bodajże dwa głosy
spoza domeny .pl. I oba były przeciw. Trzeba to uszanować - zwłaszcza,
że istnieją i mają się dobrze (lub bardzo źle, ale to już zupełnie inna
bajka) polskie fora, w których udział biorą głównie, acz nie wyłącznie,
osoby spoza Polski - mam tu na myśli soc.culture.polish i poland-l.
Ludzie ci często nie mają możliwości zmiany konfiguracji używanego
przez nich oprogramowania, częściej jeszcze nia mają czasu aby to
zrobić. I to trzeba uszanować. A zatem

- w domenie *.pl używajmy ogonków w newsach i w poczcie, ale NIE
  krzyczmy na tych, którzy wewnątrz tej domeny używają czystego ASCII
  (zwracajmy jednak uwagę tym, którzy ogonki nieprawidłowo kodują).
- pisząc poza domenę *.pl i do miejsc, gdzie osoby spoza Polski
  są licznie reprezentowane, używajmy czystego ASCII.
Ja przynajmniej tak mam zamiar robić i, darujcie, wyniki głosowania
nie mają tu dla mnie większego znaczenia.

Pozdrawiam,

Paweł Góra
Institute of Physics, Jagellonian University, Cracow, Poland
http://zfs.if.uj.edu.pl/gora/
For every problem, there is one solution which is simple, neat, and wrong.