Re: Conner CFS540A

Autor: Slawomir Bialek (civic_at_silesia.ternet.pl)
Data: Sun 18 Aug 1996 - 16:34:24 MET DST

B. Ryszard Jasicki, Serwis Komputerow Osobistych <rjasicki_at_telbank.pl> wrote:
>Low-level format na dysku IDE tez zdaje sie mozna zrobic, ale
>trzeba miec do tego soft od producenta dysku.
>Grzegorz Bodaszewski

B RJSKO> Dokladnie.
B RJSKO> Jesli zamiast specjalnego programu odpowiedniego do danego modelu (nie tylko
B RJSKO> producenta!) dysku uzyje sie czegokolwiek innego (np. z BIOS'a) to jest duza
B RJSKO> szansa, ze pomoze juz tylko serwis fabryczny bo i ten specjalny i dedykowany
B RJSKO> program moze sobie juz nie poradzic.
B RJSKO> Tylko nie piszcie 'mnie sie udalo' bo _czasem_ sie udaje, ale ryzyko spore
B RJSKO> jest _zawsze_.

troche nie tak...
wiekszosci programow do low-level formatu mozna spokojnie uzyc... poniewaz...

jak wiadomo low-level format to czasy dyskow MFM, RLL, ESDI
tam low-level format byl potrzebny i kontrolery tych dyskow
mialy zaimplementowana komende 'Format Track' do tego celu
wlasnie ta komenda jest uzywana przez programy robiace format
niskopoziomowy (z wylaczeniem tych, ktore sie odnosza do konkretnego
producenta/dysku - tam moze to byc robione inaczej)

w specyfikacji ATA rowniez znalazla sie ta komenda (Format Track)
lecz okresla, ze co najwyzej mozna zadana sciezke zapisac
zerami albo jedynkami
w specyfikacja ATA-2 tez jest obecna ta komenda, lecz
nie wspomina tam sie nawet o zapisywania sciezki zerami lub jedynkami

** wiec nawet jesli znajdziemy program, ktory bedzie wykonywal ta
komende, to dysk po prostu ja zignoruje, albo zapisze dana
sciezke zerami czy jedynkami...
**

chyba, ze dysk bedzie mial swoja obsluge tej komendy, ale wtedy
powinien robic cos co nie spowoduje, ze dysk przestanie nadawac
sie do uzytku ;-)

taka jest moja opinia na temat low-level format...

--c