Re: Dlaczego NT nie nadaje sie do obliczeń ? (było: Re: Win NT i dual Pentium)

Autor: Tomasz Kłoczko (kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl)
Data: Sat 17 Aug 1996 - 10:12:07 MET DST

Cześć!

Po pierwsze masz chyba źle ustawiony zegar. Z daty (0805) w liście
wynikałoby, że swój list wysłałeś zanim zaczołem w tym wątku dyskusję.
Sprawdz to :-)

Greg Trzaska <trzaska_at_ibm.net> wrote:
[[.]]
: > : Szef chce kupic NT i dual Pentium do liczeenia. Czy to ma sens ?
: > : Z tego co wiem, slabo jest wykorzystywany drugi procesor przez NT.
: > Wojtek ! Mialem podobny dylemat kilka tygodni temu. Potrzebowalem cos
: szybkiego do obliczen MES. Uzywam COSMOS/M ze Structural Research and
: Analysis Corp.

Poszukaj oprogramowania do MES pod Unix-a. Powinno być też dostępne coś free
i źródłach. Jak będziesz miał źródła to 95% szans, że da sie to
przekompilować pod Linux-em.

: Jesli chodzi o mnie to natychmiast zmienilbym system na Linux jesli
: tylko aplikacja bedzie pod nim chodzic.
: Linux jest zrobiony bardzo solidnie moze dlatego ze byl pisany przez
: ludzi ktorzy chcieli zrobic cos dobrego a Microsoft chce zrobic tylko
: pieniadze i dlatego mamy tyle opcji i wersji za ktore trzeba slono
: placic.
: Z drugiej strony mam wrazenie ze Linux jak do tej pory nie pracuje w
: maszynach wieloprocesorowych.
: Jesli chcesz pracowac na kilku procesorach to mysle ze lepiej jest kupic
: kilka komputerow w sieci.

Nie chcę kontynuować tematu NT bo szkoda sobie język strzępić (a palce potem
też bolą). Chciałem Cię tylko doinformować, że Linux z powodzeniem pracuje
na maszynach wieloprocesorowych (od prawie pół roku odpowiednie części kodu
są już włączone w źródła jądra Linux-a). Linux na wielu procesorach chodzi w
archtekturze SMP (Symetric Multi Procesing) i jak na razie nie widać, żeby
były z tym jakieś większe kłopoty. Poprostu to pracuje :-). Jeśli chodzi o
wydajność to też jest ona wyższa od przeciętnej wydajności jaką się osiąga
na różnych SO wykorzystujących SMP i to po mimo, że jeszcze nie wszystko w
obsłudze pracy wieloprocesorowej pod Linux-em zostało skończone (wystarczy
zajrzeć do dokumentacji żeby się przekonać że prace nad tym projektem trwają
nadal). SMP chodzi nie tylko na Intelu ale też na DEC Alpha AXP
i chyba na PPC i chyba na Sparc.

Z innych ciekawostek na ten temat można wymienić także pierwsze udane próby
pracy grupy (cluster) komputerów do pracy serwerowej (www), a także do
obliczeń gdzie z tego co pamiętam poszczególne wątki obliczeń były
uruchamiana na różnych maszynach, a o przydzielaniu kolejnego wątka masynie
decydowało najmniejsze obciążenie jednostki w grupie. Z tego co pamiętam to
cluster taki był połączony 100Mb/s ethernet-em (w tym konkretnym wypadku o
którym jakiś czas temu czytałem).

W takich warunkach, jeżeli znajdziesz free lub komerc (w cenie jaką będziesz
w stanie zapłacić :-) oprogramowanie pod Linux-a w temacie MES to radziłbym
zwrócić się jednak w stronę Linux-a.

Pozdrawiam

kloczek

PS. Godne podziwu jest to w jak krótkim czasie pojawiła się oficjalnie
obsługa SMP od momentu rozpoczęcia projektu. To był nie cały rok (????).

PS2. A co z pisanie z polskimi literami w poczcie i news-ach :-) ??

"Ludzie nie maja problemów, tylko sobie sami je stwarzają"
Tomasz Kłoczko, student, PG FTiMS | e-mail : kloczek_at_rudy.mif.pg.gda.pl