Re: odrobina statystyki

Autor: Romuald Zylla, Tech.Univ. of Łódź Poland (zylla_at_lodz1.p.lodz.pl)
Data: Sat 17 Aug 1996 - 15:10:15 MET DST

At 03:55 96-08-17 +0200, you wrote:
>procent uzytkownikow Internetu
>uzywajacych windows zmalal z 61.5 do 58.6
>(od sierpnia 95 do kwietnia 96)
>
>zbyt maly to spadek by uznac go za znaczacy,
>wiec nie o niego mi chodzi, lecz o same procenty,
>szczegolnie w porownaniu z opanowanym rynkiem.
>
>dla przykladu MacOS'a uzywa az 28%
>(20% pol roku temu) czyli ponad 2 razy
>wiecej niz wynosi procent rynku komputerow
>osobistych zajmowany przez Maki.
>
>wnioski pozostawiam czytajacym
>
>Grego

Drogi Grego,
znasz chyba powiedzenie (no moze nie znasz bo byc moze wymyslil
je moj kolega) "tam gdzie konczy sie wiedza, zaczyna sie statystyka"

Wiesz, ze z tych kilku liczb nie da sie wysnuc wnioskow wiecej
niz one same zawieraja, wiec nie ma co ich wysnuwac.

Gdybys podal jeszcze kilka danych:
1 Co w badaniach uznawano za uzywanie Internetu
  (wg. P.Wimmera bedzie to zapewne uzywanie WWW browsers)
2 Czy przez Windows rozumiano W95 ?
3 Na ile w rynku nowych zakupow spadl Mac ?

Ja moglbym wysunac hipoteze robocza taka:

Po wprowadzeniu W95 i reklamie Internetu wiele ludzi zaczelo
uzywac oprogramowania do WWW - potem sie okazalo, ze uzywanie
Internetu nie jest takie proste (czytaj bezmyslne) jak "channel
jumping" wiec FALA zainteresowania W95+Internet przysiadla.

Dla klientow Mac/OS (tradycyjnie wolne zawody, naukowcy, humaniści)
w 95 roku nie bylo takiej reklamy a moze nie bylo takiego oprogramowania
Po roku 95 pojawilo sie wiecej oprogramowania (Internet Explorer dla Maca)
Ludzie zaczeli grzebac. A poniewaz Macowcy to nie przecietne glupki,
oraz w sieci pojawily sie porzadne search engines, bazy danych,
wejscia do bibliotek, wiec srednie zainteresowanie WWW i Internetem
w ogolnosci jest powyzej sredniej.

Ale ..... sadze, ze tez to jest FALA zainteresowania, chociaz, byc
            moze, bedzie wieksza i bardziej trwala.

Jak pojawia sie Internetowe Role Playing Games (sa juz napewno ale
niezbyt spopularyzowane albo na wolnych komputerach/laczach) oraz inne
atrakcje dla graczy to fala zainteresowania Internetem wsrod
Windowsowcow znow wzrosnie.
  (ale nie zaczynajmy dyskusji czy gry sa lepsze pod W3.x/G95 czy DOS)

Jakbys mial statystyki nt procentu czasu poswieconemu grom / aplikacjom
dla tych systemow i dla OS/2 i dla Unixa to bysmy mogli dalej wnioskowac.

Romek,
  ------ PeCetologia jest nauką eksperymentalną ! ------