Re: Win NT i dual Pentium

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Wed 14 Aug 1996 - 22:28:14 MET DST

> Nie tak do konca. Jesli potrafisz napisac program tak aby dzielil sie na dwa
> procesy (wspomniane fork()) i potrafil nawzajem okorzystac z tych danych to
> niestety ale 2xP jest efektywniejsze. Mowie caly czas o systemie potrafiacym
> wykorzystac moc SMP.

Wybacz, nigdy (w powaznym systemie) nie ma takiej sytuacji, ze
procesor(y) wykonuje(-ja) jedno zadanie. Podzial czasu zalezy
oczywiscie od aplikacji, ale generalnie cos mi sie zdaje, ze to
jednak system bardziej odpowiada za przydzielanie zasobow. Stad np.
walka o wielowatkowosc, ktora generalnie ulatwia, badz nawet
umozliwia SMP, gdyz wowczas nawet majac jeden program, system
(wlasnie - system) rozbije poszczegolne watki (skladajace sie razem
na JEDNA aplikacje) na rozne procesory dajac wzrost wydajnosci tej
wlasnie aplikacji. Bardzo wygodne jest to takze dlatego, ze na jednym
procesorze po prostu mozna wykonac kolejne watki jeden za drugim tak,
jakby wykonywaly to oddzielne procesory. Wlasciwie to na tym polega
wielozadaniowosc :) To przy okazji tlumaczyloby niski poziom
wykorzystania drugiego procesora w WinNT - po prostu ten system zle
sobie radzi z przydzielaniem zadan poszczegolnym procesorom, albo (z
drugiej strony) aplikacje sa zle napisane (czy WinNT jest
wielowatkowe?). Ja to tak rozumiem, byc moze sie nie znam ;)

Poza tym mimo wszystko, gdy jeden procesor jest silniejszy niz dwa
(sumarycznie) pracujace w SMP to de facto nie ma mozliwosci, by dane
zadanie wykonal wolniej.

> Co jeszcze nic nie znaczy. Jak wytlumaczysz powstanie 2xPpro?

Nie ma jeszcze P7 - czyli analogia :) Po prostu jest zapotrzebowanie
na maszyny o mocy wieszej niz najszybsze z dzis dostepnych procesorow.

> Rozumujesz jak (przepraszam) windoze .... :-) w SMP sumowanie nie przebiega
> w tak prosty sposob.

Masz racje z tym sumowaniem, a z windoze to sie nie zgodze :) skoro
jest bardziej skomplikowane, to musi zabierac wiecej czasu. A jak cos
zabiera wiecej czasu to jest wolniejsze, i GOTO moje wyjasnienia
nt. SMP. :)

karpio