Re: PSI Kurier - tymczasowe resume

Autor: B. Ryszard Jasicki, Serwis Komputerow Osobistych (rjasicki_at_telbank.pl)
Data: Wed 07 Aug 1996 - 01:38:45 MET DST

At 15:01 06.08.96 +0200, you wrote:

>: >: [...] NetWare Access Server. [...]

>czyli ... terminal. Monitor i klawiatura..

Jesli juz tak terminalowo musisz - to jeden terminal na jeden wirtualny PC.

> [...]
>: oplacalnosci. Bezpieczenstwo danych rozumiane jako odpornosc na awarie ma w
>: pewnych miejscach cene olbrzymia. Utrzymanie systemu w ruchu mimo stanu
>: awaryjnego takoz. Mozliwosc naprawy awarii w ruchu - patrz wyzej. Za to sie
>: placi, i z tego korzysta. To nie jest tylko teoria. Kilkakrotnie padaly mi
>: zmirrorowane dyski, dwukrotnie odbudowywalem macierze.
>
>Prawda - tylko ze:
>1) dyski znacznie czesciej padaja "logicznie" [ktos zapisal bzdury],
> niz fizycznie. W 90% pomoze jedynie backup z poprzedniego dnia.

Ktos zapisal brednie, zaslabl sterownik dyskowy albo wirus cos podgryzl,
albo cos jeszcze nawalilo. Ostatecznym zabezpieczeniem i ostatnia deska
ratunku jest backup. I nalezy miec kilka kopii, przynajmniej za caly ostatni
tydzien.

>2) jak komus zalezy na 100% sprawnosci, to stawia SFT III. Wtedy
> wypadalo by postawic i dwie macierze. A to koszty spore - i chyba
> nieuzasadnione, jesli ma sie wszystko zdublowane...

Jak SFT III to macierz redundantna jest juz mala przesada bo redundancje
zapewnia drugi serwer. Co gorsza NetWare wymaga by byl IDENTYCZNY, czyli np.
drugi streamer. A SFT III zabezpieczy tylko przed awaria 'techniczna', przed
skutkami awarii 'logicznej' - bzdury od operatora, blad w programie
niszczacy dane itp. - juz nie. Dlatego bardziej naciskam klientow na
_skuteczny_ backup niz dublowanie serwerow, lub redundancje dyskow
(mirroring, duplexing, macierze) - majac pelna aktualna kopie jestem w
stanie system odbudowac zawsze. Calkiem sensowne jest tez wykonywanie, np.
raz w tygodniu 'off-site copies' na wypadek kradziezy czy pozaru.

>Jarek.

B.R.J., tj.:
B. Ryszard Jasicki
rjasicki_at_telbank.pl