Re: PSI Kurier daje pryncypialny odpor

Autor: Pawel PYK (pyk_at_ccgate.ari.ch)
Data: Fri 26 Jul 1996 - 11:35:02 MET DST

S.Kulski_at_clover.com.au (Stan Kulski) wrote:

> [...]
>attachment, z prawem do wykorzystania? Wydrukowalibysmy w naszej
>australijskiej gazetce komputerowej.
>
>I pytanie do wszystkich:
>
>11-latek ma hopla na punkcie komputera, . Jest na tyle wredny, ze nie chce,
>jak kazde normalne dziecko, pstrykac gier komputerowych, tylko marza mu sie
>jakies LINUXy i OS2 (duza wina Grzegorzow i reszty z tej listy). Dal sobie
>czasowo wyperswadowac experymenty z systemami poprzez odwrocenie uwagi
>programowaniem. I teraz pytanie:
>Jaki jezyk bylby rekomendowany dla poczatkujacych, na ktorym moglby
>poszalec, jak najmniej angazujac rodzicow?
Nie znam jakosci narzedzi programistycznych pod linuxem innych
niz C a C bym nie polecal na poczatek.

Sa rozne jezyki i rozne filozofie rozwiazywania problemow.
Na poczatek dobry bylby Pascal pod DOS. Turbo Pascal lub jego
OS/2 odpowiednik (Virtual Pascal?, Grego w tym siedzi). Ale chyba
po prostu najporsciej TP wersja nie konicznie 7, ale co najmnie
5.5.

We Francji uczono 12 letnie dzieci Prologa. Turbo Prolog jest
nieco inny niz konwencjolany Prolog ale spelnia swoje zadanie. Co
wiecej Prolog chyba calkien niezle uczy logiki.

Mam cd (kosztowlo 40FrS = 40AuSD) ze starymi werjsami produktow
Borlanda mysle ze da sie kupic cos podbnego.

Zastanowialbym sie nad Lispem (jakos nigdy nie lubilem Logo). Ale
to moje zdanie. Jest na tyle prosty ze byl lansowany jako jezyk
dla humanistow. Mam skrypt z przed 10 lat wydany przez... KUL.
Nie siedze jednak na bierzaco w Lispie tak ze nie moge powedziec
co jest co warte.

Jesli juz okienka to pewnie win i Delphi, ale nie uzywalem.
Byla darmowa edycja Primer doalczana na CD chyba do Computer
Shopper mar96. Sparwdze.

Jesli chodzi o inne okienka to mozna sobie sciagnac
utranowoczenie pomyslany system Oberon. To jest gotowy
pseudosystem operacyjny (mozna zapuscic na DOSie, Win, Linuxie
czy kilkunastu innych systemach),z gotowymi narzedziami (procesor
tekstu,program graficzny) i kompiltorem i dokumentacjami (po
angilesku). Bardzo kompaktowy (wersja dos kiedys miescila sie w
spakowanym pliku 500k). No i tworca jest nie byle kto bo N.
Wirth. Do sciagniecia zupelnie za darmo z ETH.
ftp.switch.ch/mirrors/oberon (chyba nie przekrecilem nic)

>Dziekuje
>Stan Kulski
Pawel