Re: Rzeczy straszne i dziwne.

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Wed 24 Jul 1996 - 02:45:00 MET DST

On Wed, 24 Jul 1996 02:10:45 +0200, Jarek Lis wrote:

>: przy obliczaniu odsetek owszem, korzystamy z procentów, ale slowo 'procent'
>: nie oznacza tego samego co 'odsetki'
>
>Taak? A mnie sie zawsze wydawalo, ze 'pro-centum' spolszczono na 'od-setki'.

i masz racje i nie.
pochodzenie jest rzeczywiscie takie,
ale nie zawsze slowo zatrzymuje swoje znaczenie,
nawet slowo "natywne" a co dopiero termin obcjezyczny.
procent ma scisle okreslone znaczenie - jest to po prostu 1/100
natomiast odsetki rzeczywiscie mozna liczyc na rozne sposoby
albo raczej umawiac sie co do odsetek mozna na rozne sposoby
bo raz umowiony sposob liczenia jest juz oczywiscie scisly
:-)
Grego