Re: Szkodliwosc telewizorow.

Autor: Jarek Lis (lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 23 Jul 1996 - 23:59:27 MET DST

jas_at_ichuwr.chem.uni.wroc.pl wrote:

: Ale co sie dzieje z pochlonietymi elektronami na luminoforze? To ze czesc
: energii z ich pochloniecia przechodzi w kwant swietlny to widac... ale co
: dalej? Wiec jesli kwant swietlny leci do przodu... to cos dla zrownowazenia
: pedu musi leciec do tylu... moze dlatego rentgenowskie leca do tylu? :-)))

a) elektrony wcale nie sa pochlaniane [zasada zachowanie ladunku...]
   Zdecydowana wiekszosc laduje na pokryciu banki od strony wewnetrznej,
   ktora jest przewodzacy grafit lub metal, i odprowadzana jest prwodem
   na zewnatrz. Zainteresowani przewod moga obejrzec we wlasnym telewizorze
   lub monitorze. Gruby, solidny, z szeroka gumowa tarcza w miejscu
   gdzie wchodzi w bok kineskopu. Nie radze dotykac, bo jest pod
   napieciem zaledwie kilkudziesieciu kV. :-)

b) luminofor swieci dosc 'wtornie'. Swieci na wszystkie strony, wiec
   nie musi rownowazyc pedu, jest zreszta solidnie osadzony.
   Zjawisko sugerowane czesciowo wystepuje - wlasnie z niego bierze sie
   promieniowanie X. Ze z tylu jest wiecej, wynika raczej z faktu, ze
   ze ekran mocno tlumi promieniowanie, a tyl - niekoniecznie. Po co wydawac
   wiecej na tlumiaca banke, skoro z tylu i tak jest - sciana.
   Ale generalnie, to mam raczej wrazenie, ze sformulowanie jest
   zwykle ogolne 'monitor z tylu wiecej promieniuje'. Owszem, ale nie X,
   zaklocen elektromagnetycznych od cewek. Hm, zalozmy ze malo szkodliwych.

P.S. Czy ktos gdzies widzial instrukcje/reklamowke do monitora 'low
radiation', ktora by podawala emisje, badz stopien zmniejszenia
promieniowania X? Bo ja jescze nie. I mam wrazenie ze jestem robiony
w balona - bo sie ode mnie wyciaga wiecej pieniedzy za 'low radiation',
gdy to 'low' odnosi sie do zakresow, moim zdaniem malo szkodliwych.
A to co naprawde szkodliwe - to sie nie podaje, i nie wiem, czy jest nie
zmniejszone, czy tez zwykle monitory tez maja minimalne.

Jarek.