Re: OS/2 preoladed vendors

Autor: Grzegorz Bodaszewski (warta_olsztyn_at_telbank.pl)
Data: Sun 21 Jul 1996 - 12:16:37 MET DST

"S. D." <nyce_guy_at_irc.pl> wrote:

>To by moze bylo mozliwe w Polsce, w USA rynek komputerowy jest bardzo
>dojrzaly i nasycony. To rynek kilkuset producentow i milionow uzytkownikow.
>To rynke gdzie komputery sa wpisane w krajobraz biznesu od 30 lat.......

Odpowiadam jeszcze raz, bo cos mi sie skojarzylo. Czy uwazasz, ze
rynek samochodow byl rynkiem dojrzalym i nasyconym w roku, powiedzmy
1914 ? Bo widze szereg analogii pomiedzy Windows (ogolnie pojetym)
a slynnym Fordem T:
1. Prostota, a wrecz prymitywizm budowy mechanizmow ;
2. Prowadzenie inne, niz normalnych samochodow - znacznie prostsze.
Cytuje za "Dziejami samochodu" W.Rychtera: "nawet w polskich prawach
jazdy od roku 1921 bylo rozroznienie na kategorie IIA - samochody
konwencjonalne i IIB - samochody Ford-Model T, prowadzace sie zupelnie
inaczej (znacznie prosciej) od calej reszty"
Bylo takie powiedzenie: "A pan - to kierowca, czy tez tylko na
Fordzie ?". Moze by to przetransponowac na Windows ? :-)))
3. Nie byl bynajmniej samochodem najtanszym ze sprzedawanych w tym
okresie, (1914, potem - owszem) ani nie mial najlepszego stosunku
cena/jakosc;
4. Sprzedawal sie wspaniale i zmienil oblicze Ameryki.

Co prawda byly i roznice:
1. Ford T byl dzieki swojej prymitywnosci wozem niezawodnym i latwym
do naprawy;
2. Jego sposob produkcji wywolal rewolucje w przemysle
3. Samochod znacznie latwiej wymienic na nowy, niz software

I jeszcze jeden cytat z ksiazki inz. Rychtera:
"W 1921 r. Ford sprzedal okolo 60% wszystkich samochodow zakupionych
w USA, natomiast General Motors - swych najtanszych samochodow
Chevrolet - zaledwie okolo 4%. Jednak nie zachwialo to przekonan
Sloana [Alfred P. Sloan, prezez GMC - przyp. moj - G.B.] o slusznosci
systemu zarzadzania GMC. Oswiadczyl on wyraznie, ze wprawdzie Ford
zaspokoil rynek w klasie pojazdow najtanszych i byloby samobojstwem
sprzedawac Chevrolety po tak niskiej cenie, ale stosunek ten na pewno
ulegnie zmianie w najblizszych latach, gdy ludzie zaczna zadac
samochodu nie tyle najtanszego, ile raczej jak najbardziej wygodnego
i nowoczesnego, a wiec na pewno jednego z typow produkowanych przez
General Motors"

Dalej jest jeszcze ciekawiej, bo opisane jest, jak Henry Ford
tracil pozycje na rynku i dlaczego, ale nie chcialbym naduzywac
cierpliwosci czytelnikow Peceta i generowac 50 kB maila, wiec polecam
lekture ksiazki "Dzieje samochodu" - jest wspaniala. A w ogole to
tylko tak przy niedzieli...

Pozdrowienia

Grzegorz Bodaszewski
== warta_olsztyn_at_telbank.pl