Re: Co lepsze: modem wewn. czy zewn. ?

Autor: Grzegorz Bodaszewski (warta_olsztyn_at_telbank.pl)
Data: Sat 20 Jul 1996 - 16:34:44 MET DST

alexc_at_slc1.geol.agh.edu.pl (Aleksander Cianciara) wrote:

> [...]

>byc napiecie :). Jak wiadomo siec energetyczna lubi obciazenia
>symetryczne. A co bedzie gdy wezel, z ktorego wychodza pary przewodow
>do gniazdek jest na drugim koncu budynku a na jednej parze wisi 1
>komputer (bo reszta wylaczna) a na drugiej 5 komputerow 2 drukarki
>laserowe (drukujace w danej chwili) i jeszcze ze dwa czajniki. Spadki
>napiec dla obu par beda rozne -> roznica napiec na bolcach.
>Nie bedzie to wiecej niz kilka - kilkanascie V ale zawsze. Zepsuc nie
>powinno ale namieszac moze (np. powiesic komputer).
>Ale dwie fazy to z tym nie musza miec nic wspolnego.

Rzecz wlasnie w instalacji trojprzewodowej. Zero robocze, to przez
ktore plynie obciazenie i na ktorym sa spadki napiecia jest oddzielone
od zera ochronnego, ktore wyznacza potencjal odniesienia (mase
sygnalowa) dla wszystkich urzadzen. Przez zero ochronne praktycznie
nic nie plynie, (tylko wyrownanie potencjalow, czyli prady
znacznie mniejsze), wiec spadkow napiecia nie ma. Malo tego, stosuje
sie jeszcze bezpieczniki roznicowo - pradowe. Jezeli na przewodach
fazy i zera roboczego jest za duza roznica pradow, (bo nastapilo
przebicie z fazy do zera ochronnego, albo ktos chwycil jedna reka za
przewod fazowy, a druga za kaloryfer ;-) ) to bezpiecznik sie
wylacza.

>Nie gniewam sie ;) na energetyce i elektryce to sie nie znam.

Ja akurat jestem elektronikiem a nie elektrykiem, ale zycie mnie
zmusilo do zapoznania sie z tym...

>Z tym tez mialem kiedys problemy. Producent rejestratora "zalecal"
>uziemianie. No to go uziemili... tyle ze komputer byl zerowany. Efektu
>koncowego mozna sie domyslic. Skonczylo sie tym ze zrobili oddzielna
>instalacje tylko dla komputera(ow) i rejestratora(ow).

Coz, to akurat oczywiste, ze albo wszedzie zerowanie, albo wszedzie
uziemienie. Zastosowalem skrot myslowy:
Novell=sieci=wszystko_polaczone_ze_soba

>To by rozwiazalo wiele problemow. Jednak jeszcze takiej instalacji nie
>spotkalem.

Przepisy budowlane wymagaja tego u nas, ale chyba dopiero od 1991.
W firmie mam taka instalacje, dedykowana dla sieci komputerowej.
Zalozono ja dwa lata temu przy okazji kapitalnego remontu budynku.
Jezeli ktokolwiek decyduje sie na dedykowana instalacje dla
komputerow, to tez powinien zrobic to wlasnie na trzech drutach.
Moja ma nawet gniazdka w standarcie niemieckim (bez bolca,
z blaszkami uziemiajacymi na zewnatrz wtyczki) zeby zaden mandryl
nie wetknal w nie czajnika ani termowentylatora. Zastanawialem sie
nawet nad gniazdami w standarcie angielskim ale po namysle
zrezygnowalem - za duzo kosztowalaby wymiana wszystkich wtyczek
w komputerach i peryferiach, a w niemieckie gniazdo mozna sobie
u nas co najwyzej wetknac plaska wtyczka od radia. Tego akurat
nie zabraniam - jak ktos lubi sluchac w radio zaklocen od
kilkudziesieciu zasilaczy impulsowych, to niech sobie slucha
na zdrowie... ;-) Inna sprawa, ze nie ma centralnego UPS-a,
bo gdyby byl, to chyba jednak zastosowalbym angielskie
gniazda.
Oczywiscie rozprowadzone sa rownomiernie wszystkie trzy fazy.
Chodzi znakomicie - skonczyly sie jakiekolwiek zaklocenia,
zawieszenia czy wylatywanie koncowek z sieci.

Pozdrowienia

Grzegorz Bodaszewski
== warta_olsztyn_at_telbank.pl