Re: ext2fs, hpfs, ntfs [bylo: obiektowy W95]

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Fri 19 Jul 1996 - 01:36:15 MET DST

On Thu, 18 Jul 1996 22:10:12 +0200 you wrote:

>bo teraz dochodze, to wniosku, ze moze chodzilo Ci o to, ze w kernelach 2.0
>jest po prostu obsluga ext2fs lepsza,szybsza,efektywniejsza,itp...

>nowy ext2 czy udoskonalona obsluga ext2 ?

jedno i drugie.
Podaja ze zostala znacznie udoskonalona obsluga ext2fs
  (pisza o usunieciu wielu bledow ktore w mogly sie okazjonalnie
   ujawnic przy intensywnym wykorzystaniu HD, oraz o przesunieciu
   niektorych funkcji ktore niepotrzebnnie obciazaly prace drivera
   np. set_inode_time zostala usunieta i zastapiona przez wywolanie
   dynamiczne),
oraz ze zostal udoskonalony sam ext2fs (przede wszystkim wielkosc
inodes nie jest juz sztywna, lecz dynamiczna, co pozwala na bardziej
"zwarte" zarzadzanie dyskiem [mniejsza fragmentacja])

Z innych "najlepszosci": rowniez NFS linuxa zostal uznany za
zdecydownie najlepszy aktualnie zarowno na rynku u*x jak i nie u*x.
Dzieki zastosowaniu "page cache" odczyt directories za'mount'owanych
przez NFS jest znacznie szybszy, a transfer plikow zostal przyspieszony
do tego stopnia, iz jesli ma sie wystarczajaco szybki access do sieci
to nie zauwaza sie nawet ze kartoteki nie sa lokalne.

Grego

P.S. I ostatnie (last but not least): Linux ma juz wbudowana w kernel
  Java Virtual Machine. Na merlina z tymze jeszcze trzeba poczekac ze
  2 miesiace.

P.S.2. Ja tam specjalnie nie impresjonuje sie poprawieniem o 15 czy
  nawet 20% szybkosci ext2fs. Znacznie istotniejsze to kompletna
  modularyzacja kernela (co prawda juz w 1.2.x istniala mozliwosc
  ladowania modulow separowanych, ale w porownaniu z tym co jest w 2.0
  to byly takie wstepne przymiarki, bardziej testy wykonalnosci niz
  uzyteczna wlasciwosc)
  Wazna jest rowniez obsluga binariow SCO, SVR4 i BSD, oraz otrzymana
  w koncu certyfikacja zgodnosci ze standardem POSIX. Dla wielu z nas
  ktorzy z tych czy innych powodow maja na maszynie zainstalowane kilka
  s.o. wazne sa rowniez drivery do obslugi takicch systemow plikowych
  jak UFS (BSD, SunOS, NeXTstep), HPFS (OS/2), VFAT (wiadomo),
  jest i fs Netware i nawet fs Amigi (choc na razie tylko odczyt).
  Nie mniej wazny sa poprawki w "file locking", ktory teraz odpowiada
  w pelni nowemu standardowi UNIX System V (specyfikacja SVID versione 3).
  Sam Torvalds uwaza za bardzo wazne (dla mnie osobiscie niezbyt,
  przynajmniej na razie :-) obsluge SMP, implementacje na architekture
  Alpha DECa oraz pierwsze testy na SPARC i Motorola 68. Twierdzi, ze
  i PowerPC jest niedaleko.

P.S.3.
  Oprocz tego w swoim wywiadzie Linus stwierdzil ze:

  1. WinNT go troche przeraza, ale bynamniej nie z powodow
     technologicznych lecz z powodu indolencji konkurentow
     ktorzy sie walcza miedzy soba o zwezjacy sie rynek serverow
     a tymczasem M$ wciska sie na ich rynek, opanowujac go
     przez "infiltracje od strony client"

  2. Powiedzial rowniez, ze podstawowym motywem dla ktorego
     przylozyl sie naprawde do rozwoju linuxa (pierwsza wersja
     to byla jeszcze zabawa, eksperyment) bylo to ze 5 lat temu
     praktycznie jedynym wyborem na PC byl DOS+Windows.
     Nazwal to "nightmare" ktora go przesladuje: M$ WSZEDZIE.

     Biedny glupek z zagubionej w zakatku ciemnej europy Norwegii.
     Ech, zadzwonilby lepiej do Slawka Duchnowskiego
     ten by mu wytlumaczyl ze to nie "nightmare" lecz wprost
     przeciwnie: cudowny sen erotyczny, i dalby se spokoj
     z marnowaniem sobie zycia na rzeczy bezuzyteczne.