Re: Regulacja zegarka

Autor: Pawel PYK (pyk_at_ccagate.ari.ch)
Data: Sat 29 Jun 1996 - 14:15:54 MET DST

lis_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:
> [...]
>: >: A wlasciwie to dlaczego zegarek nie chodzi dokladnie i czy mozna cos
>: >: zrobic (na plycie) zeby go wyregulowac?
>: >Zamiast sie bawic z kondesatorami lutowanymi do kwarcow, sugeruje
>: >napisac prosty programik, ktory przy kazdym wlaczeniu policzy ile
>: >minelo od ostatniej poprawki, po czym do zegara cos doda czy odejmie...
>: Przyjales bledne zalozenie - ze zegarek chodzi rownomiernie. Moglby, gdyby
>: byl porzadnie skompensowany termicznie. Ale raczej nie bywa.
>
>W takim przypadku wyregulowac sie go nie da :-( No, chyba ze przez wyniane

Da sie w ogolnym wypadku kondensator roznicowy i przypiete do
niego dwa kondendatory o roznych znakch wspolczynnika cielplnego.
W szczegolnym wypadku jeden kondensator odpowiedzio dobrany. Inna
sparwa ze wyamiana kawacu 2^14 jest prostsza, pod warunkiem ze
tan kwarc jest na wierzchu.

>: 419; przepraszam za brzydkie slowo ;>) roznice dochodzily do 10 sekund na
>: dobe, wyraznie zaleznie od temperatury wewnatrz obudowy - wylaczony przez
>: dwa dni w zimie przy stalej temperaturze wnetrza vs kilka godzin pracy
>: non-stop w upaly.
OK wreszcie wiem o jakie wielkosci chodzi. Ale to tez moze byc
problem za niskiego napiecia baterii. Porownanie z pracujacym
systemem jest chyba nie na miejscu bo zegar czasu rzeczywistego
jest uzywany tylko do inicjalizacji zegara systemowego a to inny
kwarc 4.7cos tam.

>Moze to kwestia rozbieznosci zegarow? po wylaczeniu dziala ten od CMOS,
>a przy pracy.... No wlasnie ktory? teoretycznie ten od przerwan sluzy
>do liczenia czasu, ale to nylo lata temu i M$ mogl zmienic cos w programach.
>
>P.S i takie rzeczy mozna probowac uwzgledniac w programach...

To proste, przeciez odpalac program w autexecu, wtedy wplyw
zegara systemowego (tego od przerwan) bedzie minimalny.

Pawel