Re: Zasilacze 127V w Polsce (bylo: Streamer)

Autor: Mariusz Boronski (Mariusz.Boronski_at_f10.n4800.z52.global.pdi.net)
Data: Thu 11 Jul 1996 - 08:23:18 MET DST

            ,---------.
     ... | Witaj ! |
    (o o) __)---------'
ooO--(_)--Ooo-------
**
Nadawca: Jurek, Adresat: All.

 J> Nie musi! Jezeli trafo jest nawiniete jako autotrafo mozna przez nie
 J> "przepchnnac" dwa razy wiecej mocy niz normalnie (tak naprawde
 J> "przepycha sie nominalna, druga polowa "przelazi" bokiem ;) ), czyli
 J> trafo nominalnie na 10W pozwala na zasilanie urzadzenia 20W (OK, OK
 J> 20VA). Takie trafo nie jest ani wielkie, ani ciezkie, ale i tak
 J> niewygodne w uzytkowaniu, dlatego lepiej przerobic zasilacz.

Dokladnie. Tym bardziej ze w przeciwienstwie do niedawnych czasow teraz
trafoski mozna teraz dostac w dosc duzym wyborze, a i ladne obudowy do ich
zamkniecia rowniez sa dostepne. Ja ta metoda zrobilem juz ..... przy 20 sztukach
przestalem liczyc. Ale oczywiscie zaczynalem od prob zaadaptowania zasialczy
oryginalnych, bo wydawalo mi sie to bardziej naturalne. Jak widac intuicja
rowniez moze zawiesc ....

 J> To nie calkiem tak. 20% nizsza czestotliwosc przy pracy w poblizy
 J> nasycenia rdzenia moze dac _wielokrotnie_ wieksze straty.

O czym w dosc brutalny sposob sie przekonalem.

 J> Inna sprawa, ze takie srubowanie parametrow to zbrodnia a producent
 J> takiego zlomu powinien zostac publicznie napietnowany.

Tu jest sprawa dosc ciekawa. Bo ... wlasciwie nie wiadomo kogo pietnowac. W
branzy modemowej siedze juz jakis czas i zauwazylem, ze wiele firm korzysta z
.... tej samej firmy produkujacej zasilacze. Nie zawsze to widac na obudowie,
ale jak juz zasilacz sie sfajczy i jest motywacja do jego otwarcia to sie
okazuje, ze sa one identyczne. Z problemem przegrzewania sie zasilacza mialem
okazje sie spotkac zarowno przy modemach f-my US-Robotics jak, AT&T jak i firm
podrzedniejszych. Nie chce mi sie sleczec nad wzorami i obliczac dokladnie na
ile parametry byly podrasowane, ale na pewno o 20% granicy bezpieczenstwa mozna
spokojnie zapomniec. Nie mozna jednak zapomniec, ze modemy sa urzadzeniami do
pracy ciaglej i rowniez ich zasilacze musza wytrzymywac swoje przez 24h/day a
nie tylko przez chwile jak przy wielu innych sprzetach.

VY 73 Mariusz.

<52:4800/10, marbo_at_bydg.pdi.net>