Re: Fdisk pod W95 robi mnie w jajo !

Autor: Marian Klekota (marian_at_amedec.amg.gda.pl)
Data: Mon 08 Jul 1996 - 10:23:44 MET DST

Wojciech Zaborowski (wojciech_at_bull.mimuw.edu.pl) wrote:
: Mam taki problem:

: 1. mam Caviara 850
: 2. na ktorym byla partycja primary ok. 500Mb dosowa
: 3. i 2 partycje linuxowe powyzej granicy 512
: 4. i bylo ok bo moja stara plyta nie miala LBA, a przy tej konfiguracji
: obywalem sie bez roznych-tam boot-wynalazkow
: 5. teraz mam nowa plyte (GA-586ATM)
: 6. i z pewnych (niewazne jakich) wzgledow chcialem wywalic obie partycje
: linuxowe i zrobic tam jedna dosowa.
: 7. uwaga: (nie wiem, czy to jest istotne, ale mozliwe, ze tak)
: jak parametr 'mode' dysku ustawie w biosie inaczej niz 'normal'
: (bios Award) np. 'Lba' to przy starcie systemu pisze 'invalid boot disk'
: i finito
: 8. odpalilem win95-fdisk
: 9. zobaczyl 2 partycje non-dos (252 Mb i 32Mb)
: 10. no to je zarznalem
: 11. no i zrobilem nowa (extended)
: 12. i tu jest problem: on zrobil partycje 252 i pisze, ze wiecej nie ma !
: 13. reasumujac (w malych megabajtach): norton mi pokazuje na c: 528MB
: i na d: 263 MB, w sumie mam 791 MB na moim 853 MB dysku !

: Ktos ma jakis pomysl ?

OK, moja plyta ma 3 tryby ustawiania dysku - i tak :
1. W tybie NORMAL bios bedzie zglaszal max 1024 cyl i jesli masz dysk o
   wiekszej ilosci to utworzenie partycji moze byc problematyczne ( a Ty
   wlasnie tak ustawiles :) ).
   Ten tryb jest sens stosowac w przypadku dyskow ponizej 528 MB.

2. W trybie LBA bios bedzie robil translacje - tzn bedzie tak meszaszal
   glowicami i iloscia sektorow aby ilosc cylindrow miescila sie w
   przedziale nie wiekszym niz 1024.
   Ten tryb byl stosowany w okresie przejsciowy ( tzn kiedy zorientowano sie
   ze 528 MB max to moze byc w przyszlosci za malo, a bios jeszcze nie
   obslugiwal > niz 1024 cyl ), jest zalecany przy dyskach wiekszych
   niz 528 MB.

3. W trybie LARGE po prostu bios zglasza dokladnie takie parametry jakie
   podsowa mu dysk twardy. Nie wiem jakie sa ograniczenia ale zapewne
   wystarczajace.

Logiczne jest wiec ze jesli partycje byly robione w trybie NORMAL to kiedy
ustawisz jakikolwiek inny tryb zabootowanie systemu bedzie nie mozliwe lub
jesli nawet sie uda to lepiej nie myslec co z file systemu moze zrobic.
Po prostu w kazdym trybie jest inna geometria dysku. Proponuje wiec ustawic
tryb LBA lub LARGE i dopiero wtedy zakladac partycje i formatowc je.

Pozdrawiam i zycze powodzenia

--
| Marian Klekota                      |                            |