Re: W co inwestowac?

Autor: Jaroslaw Tabor (formatc_at_hsn.com.pl)
Data: Fri 28 Jun 1996 - 02:13:08 MET DST

In <19960627230730635.AAH174_at_dialup2.telbank.pl>, rjasicki_at_telbank.pl (B. Ryszard Jasicki, Serwis Komputerow Osobistych) writes:

> [...]
>zbilo 'na pysk'. Podobnie z pozostalymi zespolami.
>Popyt zas nie wzrosl bo dzielo MS okazalo sie niedorobione i sporo
>potencjalnych uzytkownikow wybilo sobie W'95 z lebkow.
>Thank you, Billy!
>Reasumujac, te nowe fajne ceny mamy dzieki:
>a) 'tlumokom' z firm produkujacych zespoly, ktorzy wydali mase szmalu swoich
>akcjonariuszy na poronione inwestycje i teraz usiluja z tego wyskrobac
>chocby na amortyzacje
>b) niedoborowi 'tlumokow, ktore na codzien korzystaja z Windows' i bylyby
>chetne sie upgrade'owac na W'95 tylko produkt sie nie nadaje.

Spadek pamieci mial jeszcze jedna, kto wie czy nie bardziej znaczaca przyczyne.
Czy ktos zwrocil uwage w jakiej sytuacji politycznej powstal pierwszy gwaltowny
spadek cen pamieci ? Otoz okolo tuz przed tym Chiny zorganizowaly
manewry z ostrym strzelaniem rakietowym w poblizu Tajwanu. Mialo
to na celu zastraszenie Tajwanczykow podczas wyborow. W tym okresie
( zgrozenie inwazja ) Tajwan szybko uplynnil znaczne zasoby towarow
aby miec gotowke na ewentualne prowadzenie wojny. Przerwanie manewrow
i normalizacja sytuacji miedzynarodowej w tym rejonie, spowodowala
chwilowy wzrost cen pamieci, lecz maszyna zostala uruchomiona.
Inni producenci ( majacy na pamieciach ok. 90% marzy ) szybko
obnizyli ceny zeby nie wypasc z rynku, co spowodowalo kolejne wachniecie
cen w dol i po pewnym czasie stabilizacje.
Nalezy sie tu wyjasnienie dlaczego ten gwaltowny skok najbardziej odbil sie na
cenach pamieci. Otoz od kilku lat ceny pamieci byly niezwykle ustabilizowane
na poziomie ok $25-$30 za 1 MB. Byl to towar gwarantujacy stabilne, i bezpieczne
zamrozenie gotowki a przy tym latwo sprzedawalny ( w/g mnie lepsza lokata od
zlota ), dlatego tez mozna bylo bez obaw produkowac pamieci "na magazyn".

Oczywiscie sumaryczny efekt spadku pamieci byl zlozeniem kilku czynnikow
ale mysle ze te dwa ( WIN'95 i manewry chinskie ) odegraly decydujaca role.
Pozdrawiam
Jarek.