Re: EIDE - wyniki testow

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Sun 09 Jun 1996 - 20:34:26 MET DST

> a) Caviar 630 MB - 62 sekundy
> b) Seagate Barracuda 2 GB na Adaptecu 2940 - 15 sekund.

odpowiedz: kiedy zostal wypuszczony caviar 630 a kiedy barracuda 2g? :o
caviar 630 jest z serii wolnych caviarow (starszych; w opisywanym przypadku
w dodatku zapewne jest to dysk serii f. cache w 64kb, transfer z dysku w
najlepszym przypadku i tak bedzie ponizej 1.8mb/s). polecam testy np. z
uzyciem dysku caviar 21200, 21600, 32000, 32500, 33100 - wyniki powinny cie
mile zaskoczyc. co ciekawe nie stwierdzilem istotnej roznicy w wydajnosci
miedzy pio3 i pio4 (praktycznie jej nie bylo), natomiast przelaczenie w pio2
lub nizsze albo wylaczenie transferow blokowych istotnie spowalnialo prace
dysku. przelaczeie kontrolera w tryb dma2 na asusie sp4 spowodowalo
dalszy nieznaczny wzrost wydajnosci. programy testujace pokazuja roznie -
zwykle gdzies w okolicy 3.5mb/s ciaglego transferu z dysku. czas dostepu
jest bardzo maly i wynosi ponizej 8ms. wydajny cache dysku bardzo ladne
wplywa na wydajnosc. tradycyjne ide nie pozwala w pelni wykorzystac
mozliwosci dyskow, czyli mamy dokladnie to samo co w przypadku scsi -
szybszy odczyt z nosnika niz przepustowosc miedzymordzia. czy w tej
konkretnej plycie taki dysk bedzie szybszy od scsi? nie mam pojecia -
nalezaloby sprawdzic. smiem twierdzic, ze w normalnych warunkach powinny byc
conajmniej porownywalne. co ciekawe (juz o tym kiedys pisalem) w przypadku
kopiowania czy np. sprawdzania powierzchni dysku ndd rzeczywisty transfer
wychodzi znaczaco wyzszy niz to co pokazuja programy testujace. acha - wiele
osob na tej liscie ma bardzo wrazliwe uszy i cierpi na brak wiatraczkow
zagluszajacych prace dysku: informuje, ze opisywane caviary sa znaczaco
cichsze niz (srednio o 30% wolniejszy) quantum fireball czy (srednio o 70%
wolniejszy) conner cfs ;)

> 3. Czy ktorykolwiek EIDE zblizyl sie na tyle do teoretycznej granicy
> przepustowosci interfejsu ('konkretna' Barracuda jest fast, a nie
> wide).

teoretyczna przepustowosc eide w dma2 multiword wynosi 22mb/s - czy
opisywana barracuda zblizyla sie chociazby do tej granicy? :)

karpio

ps. nie jestem fanatykiem eide - uwazam jedynie, ze scsi w komputerach na
biurku to nieporozumienie, bo w typowych zastosowaniach szybki dysk eide
dziala conajmniej rownie wydajnie. z drugiej strony powaznie zastanawialbym
sie nad wsadzeniem dysku eide do servera ktory ma obsluzyc wiecej niz 5-10
uzytkownikow...