Re: PC a sterowanie urzadzeniami tech.

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Sat 01 Jun 1996 - 22:50:16 MET DST

On Sat, 1 Jun 1996 19:42:07 +0200 you wrote:

>Piotr Majewski (majes_at_loiv.torun.pl) wrote:

>: Interesuje mnie podlaczenie do PC urzadzen technicznych i sterowanie nimi.
>: Na przyklad jak mozna podlaczyc do PC robota wykonujacego okreslone
>: czynnosci, lub jak sterowac cala linia produkcyjna w malej fabryce. Podobnie
>: chcialbym wiedziec jak PC moze pobrac okreslane sygnaly i je zdiagnozowac
>: czego wymaga np diagnostyka silnikow spalinowych. Jak to podlaczyc w
>: warunkach amatorskich do zwyklego PC? Wykonania profesjonalne tez mnie
>: interesuja.

> [...]

do sterowania cala linia produkcyjna w fabryce - oczywiscie masz racje.
Ja w swojej odpowiedzi ograniczylem sie do bardziej chalupniczych czy
rzemieslniczych rozwiazan. Do czegos z czym ktos zainteresowany moze
poeksperymentowac w domu (nie wydajac wiele) czy na uczelni (bez grantow)
Chcialbym jeszcze tylko zwrocic uwage na to, ze te zabawki "prawdziwie
industrialne" wnosza jedynie (i zarazem az) niezawodnosc, odpornosc
na wplywy srodowiska (przemyslowego a nie naturalnego, oczywiscie) etc.
podczas gdy jesli chodzi o "czysta" funkcjonalnosc - w ogromnej wiekszosci
przypadkow sa "zbedne": mozna konstruowac (sam to robilem, w Polsce,
w czasach gdy IBM PC/AT kosztowal 100 miesiecznych pensji) naprawde
ogromnie zlozone systemy sterowania w oparciu o AMSTRADa 6128 z mala~
"doplujka~" z 8255. Zreszta i w CAMACach do dzisiaj wykorzystuje sie
plyty z 8mio bitowymi procesorami; mocy obliczeniowej "basta e avanza"
(wystarcza i "nadmiaruje") jak mowia wlosi. W tej chwili sie bawiew domu
takim Development Kit'em Siemensa dla mikrokontrolera programowo zgodnego
z 6502. Prehistoria? Nie - produkowany i sprzedawany do dzisiaj.

I ostatnia uwaga - w systemach do diagnostyki silnikow potrzeba:
1. mikrofonow (takie zwykl/e nie wystarcza~ ze wzgledu na pasmo przenoszenia
   w zakresie niskich czestotliwosci)
2. przetwornika AD (soundblaster nie wystacza z wyz./wym. wzgledu)
3. Software'u numerycznego (Fast Fourier Transformation etc) zapuszczonego
   raczej na dosc poteznej maszynce (tu amstrad nie wystarczy)
4. Kuuuuuuuuuuuuuuupy doswiadczen - z tego co sie orientuje, teoria jest
   w powijakach i przewidziec "z gory" sie nie da, trzeba przetestowac
   kilkaset silnikow o roznych stopniach zuzycia, zebrac charakterystyki
   sygnalow, potem te silniki rozebrac, przebadac metodami konwencjonalnymi
   i dopiero wtedy szukac jakichs zaleznosci. Po wykonaniu tej roboty mozna
   dosc spora liczbe defektow wykrywac (nawet przed ich ujawnieniem sie
   dla uzytkownika) za pomoca badania charakterystyki dzwieku/drgan.
5. To kolejny temat morze - jakby malo bylo pytania o sterowanie.

Ciekawe ze na mailingliscie dla matematykow nikt sie nie zamelduje
z pytaniem: "interesuje mnie topologia ogolna: co to jest,
czym sie to je, jakie ma zastosowania w innych dzialach matematyki
jak i w naukach stosowanych - chetnie wyslucham opinii bardziej
zaawansowanych kolegow."

Grego