Re: OGONKI !!!!!

Autor: Wojtek Piecek (wojtekp_at_tch.waw.pl)
Data: Wed 22 May 1996 - 14:17:38 MET DST

Romuald Zylla, Lodz Tech.Univ. Poland napisal(-a) :
> Ja sie nie znam na UNIXie na tyle zeby ci cos radzic ale skoro wszyscy
> chca UNIXa to chyba sie juz troche znaja na tym.
> Rzuc wobec tego na druty pytanie: "JAK ZROBIC POLSKIE LITERY NA TERMINALU
> UNIXowym gdy mamy VGA mono"

A rany. Juz mi sie naprawde robi niedobrze. Ludzie czy naprawde nie umiecie
czytac tekstu nie zawierajacego native polskich liter?
Ktos wykazal tutaj dosc wazny argument - prawidlowe kodowanie polskich liter
to jest ta sztuka ze naglowek listu powinien zawierac odpowiednia sekwencje
znakow MIME XXXXXXXXX : 8859-2 (lub inny jesli tylko zatwierdza). Otoz, jak
nakazuje praktyka, wiekszosc mailerow (forwarderow news, listprocy,
listserwow, mailserwow czy kto jeszcze wymysli) tna te naglowki (czasem
slusznie slusznie - bo po jaka cholere maja zajmowac MB). W efekcie nawet
jesli poczta wyszla prawidlowo to nieprawidlowo dociera do odbiorcy.

Prosze poza tym zauwazyc, ze wysylanie poczty do odbiorcy z wpisanymi
polskimi znakami jest TYLKO rodzajem snobizmu - nie potrafie uwierzyc ze
pisze te literki dla siebie, mysle ze powinny one niesc informacje dla osob
czytajacych. Oswiadczam uroczyscie ze nie tylko nie niesie ona zadnej
informacji a wrecz przeciwnie jest tylko i wylacznie zrodlem durnego
zastanawiania sie co tez autor chcial tutaj napisac.

Polski literki na Linuxie sobie zrobilem, a i owszem. Mam je wykonane
zarowno na konsoli tekstowej jak i na X-Windows. Problem jednak polega w tym
ze ja NIE CHCE uzywac czegokolwiek co moze odbiegac od klasycznego zestawu
ASCII. Piszac jakiekolwiek dokumenty uzywam sam niezbyt moze wygodnego w
obsludze ale jednak przenosnego standardu / (TeX).

Prosze raz jeszcze - jesli nie potrafisz dostosowac sie do ustalonego
standardu, ktory akurat jest ustalony na zasadzie wygody osob czytajacych a
nie przez Wydzial d/s Polskich Znakow w Mailach na Pececie, to lepiej zapisz
sie na jakas liste Milosnikow Zmian na Gorsze.

I dla wszystkich ktorzy chca jeszcze kontynuowac swoja dyskusje: ludzie,
nawet jesli nie sznujecie swojego zdrowia psychicznego, to uszanujcie
zdrowie innych. Dajcie sobie spokoj. Zapraszam wszystkich do dyskusji na
wszystkie poruszone wczesniej tematy w prywatnej korespondencji. Zacznijmy
wreszcie pisac na pececie n/t pecetow, mam juz dosc ciaglego kasowania maili
nie na temat.

A poza tym oczywiscie uszy do gory.

- --

Pozdrowienia,
Wojtek

e-mail : wojtekp_at_tch.waw.pl
         wojtekp_at_camk.edu.pl

PGP key available: finger wojtekp_at_szarik.tch.waw.pl
Key fingerprint = 8D 80 85 26 9F 55 A6 94 CD F8 85 C5 3F 0A 00 AD