Re: Sieci neuronowe

Autor: Jacek Kijewski (c55610jk_at_cs-boglab.elka.pg.gda.pl)
Data: Mon 20 May 1996 - 15:19:29 MET DST

On 17 May 1996, Andrzej Siewruk wrote:

> Raz zdarzylo sie, ze uslyszalem cos o sieciach neuronowych.
> Zapewne nie sluchalbym tych "bzdur", gdyby nie fakt, ze
> gdzies juz o tym slyszalem. Postanowilem posluchac sora,
> lecz mowil nieciekawie i niezrozumiale (jak zwykle zreszta).
> Dlatego mam prosbe: czy ktos moglby mi w przystepny sposob
> wyjasnic jej dzialanie? Za odpowiedz z gory dziekuje!

 WIEM, ZE NIE NA TEMAT ZGODNY Z TYTULEM LISTY!!!

 Zanim siadziesz do Tadeusiewicza i spolki (brrrr), to moze powiem z
grubsza, o co chodzi, zebys wiedzial, czy w ogole warto.
 Otoz sieci neuronowe sa rozne i maja rozne zastosowania.
a) najczesciej stosowane - siec jest zdolna sama sie uczyc. Tj. my jej na
wejscie podajemy przyklady, a na wyjscie to, co powinno byc (nie wnikam w
strukture sieci i algorytmy uczenia). Po jakims czasie siec zacznie
rozpoznawac obrazy, ktore widziala. Dobrze nauczona siec rozpozna obraz,
ktorego NIE! widziala, ale jest w stanie z czyms skojarzyc. Np.
pokazujesz twarz i podajesz, ze to "Janek". Potem nstepna i "Zbyszek". Po
dluzszym uczeniu siec rozpozna Janka obroconego, w okularach, z
doklejonymi wasami itd. W rzeczywistosci jest to b. skomplikowane, ale
mniej wiecej o to chodzi. Zrobienie czegos podobnego za pomoca
klasycznych algorytmow jest raczej niemozliwe.
b) sieci autoasocjacyjne - podaje sie tylko dane na wejscie. Siec po
pewnym czasie zacznie grupowac obrazy podobne w oddzielne grupy. Tj.
wrzucajac duzo twarzy Janka i Zbyszka mozna uzyskac (bez podawania
imienia osoby) to, ze siec sama ich rozrozni (nie wypisze wtedy imion, a
np. osoba 1 i osoba 2).

P.S. Tez uwazam, ze uczenie programowania nieinformatykow to najwiekszy
debilizm, na jaki stac polska oswiate...

Powodzenia przy przedzieraniu sie przez zawilosci ANN. Jakbys chcial cos
konkretnego, to napisz prywatnie.

           "Kazda dostatecznie zaawansowana technologia
            niczym szczegolnym nie rozni sie od magii"

           Jacek Kijewski, c55610jk_at_smokie.elka.pg.gda.pl