Re: Koszta takiego laboratorium:...

Autor: Jacek Kijewski (c55610jk_at_cs-boglab.elka.pg.gda.pl)
Data: Wed 15 May 1996 - 16:02:11 MET DST

On 15 May 1996, Miroslaw Baran wrote:

> Witam!
>
> Chcialbym sie dowiedziec, jak oceniacie koszta, jakie nalezaloby
> poniesc, aby stworzyc mala pracownie sieciowa o konfiguracji jak
> nastepuje:
>
> 1. Serwer - musialby pracowac z jednoczesnym obciazeniem co najmniej
> kilkunastu uzytkownikow, nadto serwer HTTP i X-win na konsoli. Do tego
> 10-12 terminali opartych na PC XT; polaczonych z serwerem via port
> szeregowy. Serwer pracowalby pod Linuxem lub FreeBSD, zeby
> zminimalizowac koszty.

 Serwer: Licz jakies 40 milionow z VATem (jezeli ma byc sensowny), lub
30, jezeli moze troche sie zapychac. Powinien to byc:
486DX
min. 16MB RAM (lepiej 32 lub wiecej, RAM ostatnio bardzo stanial)
min. 1GB HDD (patrz j.w. - wszystko stanialo)
VGA
Monitor mono
CDROM 4x
ew. karta sieciowa (odradzam rsy, ale jak sobie chcesz).
Plyta CDROM z Linuxem
jak chcesz Xy, to wiecej RAM + dobra karta (polecam S3 Trio, tylko lekko
trzeba powalczyc przy instalacji) i duzy monitor.

> Jakie powinny byc parametry serwera, zeby to wszystko chodzilo zgrabnie
> i bez widocznych opoznien (a jednoczesnie byloby wzglednie tanie)? Jaki
> procesor? Jaka plyta glowna? Ile pamieci? Jaka karta multi I/O? Jaka
> karta ethernetowa? Jaka karta graficzna? Jaki dysk - IDE czy SCSI?

Mniej wiecej napisalem. Dysk - kup eide - sa wystarczajaco szybkie, a
zdecydowanie tansze.

> Druga sprawa: terminale - czy xt wystarcza? Czy lepsze byloby
> wyposazenie ich w karty sieciowe, czy polaczenia przez port szeregowy
> beda wygodniejsze (nie idzie tu o predkosc polaczenia)? I oczywiscie -
> gdzie mozna znalezc taka ilosc xtekow...

Wystarcza. Gdzie znalezc - polaz po duzych firmach, to moze dadza za
darmo. Czesto mozna dostac z karta sieciowa.

> Pytania te kieruje do obecnych tutaj skladaczy komputerow - po
> przeczytaniu wielu postingow tutaj raczej rozczarowalem sie do
> komputerow zwanych "firmowymi" ;>> - prosilbym o odpowiedz na moj adres
> prywatny, nie na liste - z propozycjami konfiguracji serwera i cenami.

 Odpowiedz kieruje na liste - moze przyda sie innym, moze ktos poprawi,
jak cos naklamalem. Z adresu wnioskuje, ze jestes z Wroclawia. Nie
sprzedam Ci komputera, bo zabilby mnie serwis (dojazdy). Ale moze kiedys...

           "Kazda dostatecznie zaawansowana technologia
            niczym szczegolnym nie rozni sie od magii"

           Jacek Kijewski, c55610jk_at_smokie.elka.pg.gda.pl