Re: TV-Sat Crack

Autor: Marcin (art4_at_pdi.net)
Data: Wed 15 May 1996 - 02:32:22 MET DST

zylla_at_lodz1.p.lodz.pl (Romuald Zylla, Lodz Tech.Univ. Poland) wrote:

>Tu czesciowo tylko masz racje.
>1 Dekodowanie programu komputerowego jest dopuszczalne gdy producent
> programu nie chce udostepnic informacji potrzebnych do przystosowania
> programu do uzytkowania w nowych warunkach.

A skad te rewelacje? (jesli mozna sie spytac)
Bardzo gornolotne ambicje ustawodawcze, jak widze...

Po pierwsze przepisy zdecydowanie oddzielaja programy komputerowe od
utworow audiowizualnych przekazywanych droga radiowa lub satelitarna.
Po drugie radzilbym nie interpretowac przepisow prawnych. Prawnik uczy
sie tego na studiach przez dwa lata.
Po trzecie domyslam sie ze zostal przekrecony Art. 75 ustawy o prawie
autorskim z dn.4 lutego 1994 r., ktory brzmi:

Art. 75 punkt 2. Nie wymaga zezwolenia uprawnionego:
[..]
3) zwielokrotnienie kodu lub tlumaczenie jego formy [...] jesli jest
to niezbedne do uzyskania informacji koniecznych do osiagniecia
wspoldzialania niezaleznie stworzonego programu komputerowego z innymi
programami komputerowymi, o ile zostana spelnione nastepujace warunki:
a) czynnosci te dokonane sa przez licencjobiorce lub inna osobe
uprawniona do korzystania z egzemplarza programu komputerowego [...]
b) iformacje niezbedne do osiagniecia wspoldzialania nie byly
uprzednio latwo dostepne dla osob, o ktorych mowa pod lit.a
c) czynnosci te odnosza sie do tych czesci oryginalnego programu
komputerowego, ktore sa niezbedne do osiagniecia wspoldzialania.

Do tego w punkcie 3 sa jeszcze dodatkowe ograniczenia ktorych nie chce
mi sie przepisywac.

>2 Dekodowanie programu (w sensie fal radiowych) jest w Polsce nielegalne
> jesli ten program stanowi tajemnice panstwowa. W takiem przypadku
> nawet posiadanie odbiornika do takiego dekodowania jest nielegalne.

Tutaj wyobraznia autora przeszla moje najsmielsze oczekiwania!

>3 Prawa o copyright mowia ze kopiowanie - powielanie dowolnych materialow
> np ksoazek, filmow itp jest nielegalne i narusza prawa copyright
> jesli sie to robi w celu odsprzedarzy lub udostepniania innym (dla filmu
> obejmuje to takze pokazywanie innym)
> Natomiast jesli sie to robi na wlasne potrzeby to nie narusza to praw
> Copyright. Oczywiscie jesli sie posiada legalnie kupiony egzemplarz
> powielanego dziela. Obejmuje to takze kopiowanie dla celow edukacyjnych.

Tego nawet nie bede komentowal.
Amatorow podobnych dyskusji odsylam do w/w ustawy. Tam jest wszystko
wyjasnione.

> [...]

> jesli sie ja pokaze publicznie.

> Program satelitarny SKY nie jest tajemnica panstwowa wiec jego
> dekodowanie nie jest nielegalne.
> Odtwarzanie programu SKY publicznie jest nielegalne.

> Zrobienie sobie karty dekodera jest legalne.

> Sprzedaz takiej karty jest nielegalne na terenie Polski
> tylko jesli SKY oferowalby takie karty obywatelom Polski.
> (na zasadzie ustawy o nieuczciwej konkurencji)

> Jesli karta dekodera SKY bylaby opatentowana to wtedy jej
> produkcja bez licencji bylaby przestepstwem.

>(Taki jest sens sformulowan przepisow copyright podpisanych przez Sejn RP)

Jeszcze tylko przytocze Art. 118
1. Kto w celu osiagniecia korzysci majatkowej przedmiot bedacy
nosnikiem utworu, artystycznego wykonania, fonogramu, videogramu
rozpowszechnianego lub zwielokrotnionego bez uprawnienia albo wbrew
jego warunkom nabywa, pomaga w jego zbyciu, przyjmuje albo pomaga w
jego ukryciu, podlega karze pozbawienia wolnosci do lat 2,
ograniczenia wolnosci albo grzywny.

Podsumowujac:
Jesli ktos przeczyta sobie przepisy, bedzie wiedzial, ze (z kilkoma
wyjatkami) korzystanie z utworu w sposob niezgodny z zyczeniem autora,
jest przestepstwem.

Ludzie! Przeciez pewnego dnia zapragniecie stworzyc cos swojego i
troche na tym zarobic... i wtedy staniecie po drugiej stronie
barykady!

Marcin

PS. A wiec okazuje sie, ze w RP piractwo ma sie dobrze dzieki
nieznajomosci prawa lub jego dowolnemu interpretowniu...
No tak, wielu ludzi nie moze z tym sie pogodzic. To tak jakby do
4 lutego 1994 mozna bylo krasc samochody, a po 4-tym juz nie mozna.

Marcin Szumiela (Art4 Comp Group) [art4_at_pdi.net]
 MEMBER OF THE INTERNATIONAL PROGRAMMERS GUILD
        http://www.pdi.net/~art4