Re: Co to jest EDO RAM ?

Autor: Seweryn Walentynowicz (seweryn_at_anatema.torun.pdi.net)
Data: Sat 27 Apr 1996 - 20:04:02 MET DST

Mirek Nowakowski writes
> A ja nie! Jak wlaczam telewizor to tez najpierw wkladam wtyczke do
> gniazdka, a dopiero potem naciskam wlacznik. Nigdy odwrotnie! A wlaczanie
> najpierw monitora a potem komputera w sytuacji gdy monitor jest zasilany
> przez zasilacz komputera to wlasnie wlaczanie telewizora przez wkladanie
> wtyczki do gniazdka. I nie obchodza mnie te wszystkie zabezpieczenia
> jakie sie wmontowuje w sprzet, zeby kolejnosc postepowania byla obojetna.
> Sam widzialem kilka plyt walnietych z tego powodu. Lepiej na zimne
> dmuchac, niz sie na goracym sparzyc.
   Jest kilka roznic miedzy telewizorem, a komputerem. Jedna z nich jest to
ze telewizor jest z punktu widzenia zasilania zewnetrznego jednym urzadzeniem,
a w komputerze sa przynajmniej dwa ( jednostka centralna i monitor ). Dla
telewizora jest dokladnie wszystko jedno czy bedziesz go wlaczal wylacznikiem
sieciowym czy wkladajac wtyczke do gniazdka. Calosc dostanie zasilanie w
jednym momencie i wewnetrzne uklady i ich czas opoznienia zdecyduja o kolej-
nosci pojawienia sie poszczegolnych sygnalow. Tak wiec chyba porownanie jest
nietrafne, bo wlaczanie TV przez wlozenie wtyczki do gniazdka nie jest niczym
nagannym, a tylko kwestia wygody =+)
   W komputerze jest troche inaczej i bynajmniej nie zalezy to od zasilania
sieciowego ( czy bezposrednio, czy przez komputer ), a od kolejnosci podania
sygnalow sterujacych odchylaniami i zasilajacych elektrody kineskopu. Jest
mniej wiecej tyle samo teorii ktore mowia o szkodliwosci kolejnosci najpierw
zasilanie, potem sychronizacja co i teorii twierdzacych dokladnie odwrotnie.
Jak zwykle w takich przypadkach, pewnie nie ma to wiekszego znaczenia. A wiec
jednak analogia do telewizora :-))
   O ile jestem sklonny uwierzyc w rzadka mozliwosc uszkodzenia karty graficznej
z tego powodu, jezeli ktos uzywa ktoregos z pierwszych wersji monitorow Hercules
gdzie impulsy H podawane byly bezposrednio na uklady indukcyjne ( generator
samodlawny ) monitora, to dzis na pewno nikt juz takich nie uzywa. Nie sadze
aby w jakikolwiek sposob istniala mozliwosc uszkodzenia plyty glownej z tego
powodu. Bardziej wrazliwym ukladem jest tutaj monitor, ktory moze na czas nie
lapac synchronizacji ( ale sie tez od tego nie spali ).
   Takie legendy chyba tworza legende Optimusa :o))

    Seweryn Walentynowicz