UWAGA: Plyta Dataexpert 486 PCI

Autor: Michal Rok (mrok_at_waw.pdi.net)
Data: Wed 10 Apr 1996 - 22:49:55 MET DST

Chcialbym przestrzec czytelnikow tej listy przed kupowaniem
plyty Dataexpert 486 PCI, oznaczanej jako EXP8449 REV1.3.

Kupilem taka na gieldzie w sobote (280 zl) od mniej zaufanego
handlarza, i wydaje mi sie to jednym wielkim szwindlem.
Oczywiscie zglosze sie do sprzedawcy w sobote, i jesli wymiana
na inny egzemplarz rozwiaze moje problemy, to obiecuje
odszczekac wszystkie oszczerstwa ktore rzucalem i pewnie bede rzucal na firme
DataExpert.

A oto moje zarzuty:
Sprzedawca obiecywal, ze plyta ma cztery ABSOLUTNIE niezalezne
banki, i mozna wlozyc simmy w absolutnie dowolnej konfiguracji.
Co sie okazalo w domu: czwarty bank daje sie wykorzystac
wtedy, gdy w pierwszych trzech znajduje sie dokladnie 16+4+4 MB.
(ew. w dwoch innych przypadkach >48 MB ram ;-))
Nie jest mozliwe wlozenie 4+4+4+4 MB, albo np. 8+4+4 (to moje
wlasnie), czy tez 8+8+8 MB.
Ale to drobiazg. Zastanowilo mnie natomiast, dlaczego w Win95
pod WinTachem (v.1.2, tryb C16) wyniki roznia sie drastycznie
od wynikow uzyskanych na plycie SiS 486 z ta sama karta i
takim samym procesorem (dokladniej: 144 w DataRupieciu,
253 w SiS - czy to was nie szokuje?).
Programy klasy SysInfo (nu8) nie wykazywaly roznic.
Siegnalem po niedawno omawiany na tej liscie CacheChk,
i oto co zobaczylem:

                   DataExpert SiS

L1 Cache speed 134 mb/s 136 mb/s
L2 Cache speed 41 mb/s 61 mb/s
Main memory speed 27 mb/s 42 mb/s
Effective RAM
access time READ 154 ns 99 ns
            WRITE 124 ns 62 ns

(przypominam: test w warunkach SETUPu na Optimal,
              taki sam procesor, ta sama pamiec)

Jesli dla kogos to nie jest jasne, to zinterpretuje
ta tabelke: DataExpert dwa razy wolniej zapisuje do pamieci
niz plyta, ktora na gieldzie kosztuje tyle samo.

Wniosek: proponuje wszystkim powstrzymanie sie od kupowania
plyt ww. rodzaju, obiecuje poinformowac o wynikach
reklamacji na tej liscie.

Michal

--
 Michal Rok   "gravity is for loosers"