Re: Microsoft

Autor: Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT)
Data: Sun 03 Mar 1996 - 09:23:27 MET

On Sat, 2 Mar 1996 22:54:57 +0100 Jarek Lis wrote:

>Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
>:
>: To jest (wybacz) kompletna bzdura.
>: Microsoft zawdziecza swoja sile nie jakosci swoich produktow
>: lecz glupocie IBMa i geniuszowi finansowemu Billa Gatesa.
>
>No i moze troche szczesciu, ze akurat jego IBM wybralo.
>:
>: Jedyne co stworzyl M$ naprawde - to byl taki sobie (niezly,
>: ale wcale nie bardzo konkurencyjny) interpreter BASIC'a.
>
>No - pierwowzor (CP/M) sprzedawal sie niezle. A to byl dokladnie identyczny
>produkt.

Identyczny to on nie byl. Mial tylko sporo rzeczy bardzo podobnych
zarowno zewnetrznie (linia komend) jak i wewnetrznie (sposob wolania
procedur systemowych, FCB) do CP/Ma. Facet ktory go napisal znal po
prostu niezle CP/M i "odtworzyl" w przyblizeniu to srodowisko.
Nie zapominajmy ze katalogi zagniezdzone, "pipes", "i/o redirections",
to przyszlo pozniej, w kolejnych wersjach.

>: Microsoft po dokonaniu w nim
>: paru kosmetycznych zmian (przypuszczam ze polegaly wylacznie na
>: wstawieniu logo M$)
>
>He, he. Niewykluczone ze pecet sie tak dobrze spredawal, bo bylo duzo
>oprogramowania, z uwagi na dobry system.

:-)))))))))))))))))))))))))))))))))

>: Przeciez to proste - kazdy przecietny klient wlaczajac peceta
>: (pierwszy komputer na swiecie do MASOWEGO uzytku,
>Hm, Zx80 nie byl przypadkiem wczesniej ? albo Atari 800?

Zx80 ani Atari 800 to nie byly komputery, nie zartujmy sobie
to byly zabawki
Z osmiobitowych bardziej sie DO PRACY nadawala polska PSPD90
niz ZX80 czy Atari800XL czy C64.
Dopiero AMSTRAD/Schneider CPC 664 i 6128 to byly urzadzenia
na ktorych dalo sie cos zrobic, tyle ze przyszly za pozno.

>: Juz wtedy Bill zaczal swoje gierki np. podpisywanie umow
>: z producentami "kompatibli" ktore zapewnialy mu dochod od
>: kazdego peceta a nie od kazdej kopii systemu. W tej sytuacji
>: bardzo szybko MSDOS zostal jedynym na rynku, choc konkurencja
>: byla calkiem niezla, i np. CP/M 86 byl produktem ewidentnie
>: lepszym.
>
>Produkt moze lepszy, ale programow jakby mniej... 15 lat minelo, a nic
>sie nie zmienilo.

z poczatku wcale nie bylo ich mniej
wiekszosc oprogramowania na PECETa, w samych poczatkach,
to byly portingi z CP/Ma osmiobitowego. I latwiej sie
je robilo do CP/M 86 niz do PC-DOS.

Jedyny s.o. dla peceta w tych pierwszych latach (przynajmniej jedyny
o ktorym ja slyszalem), ktory nie staral sie o zadna kompatybilnosc
z CPM to byl system UCSD.

Mimo zmiazdzenia konkurencyjnych systemow przez M$, wciaz jeszcze
probowano - powstawaly wciaz nowe systemy, z reguly oferujace cos
czego do dzis M$ nie potrafi przeskoczyc - tzn. multitasking.
Byl Concurrent DOS, byl Multi DOS, i pare innych.

>: Od tamtych czasow obserwujemy wciaz to samo - wygrywa zawsze
>: produkt M$ choc prawie nigdy nie jest konkurencyjny technologicznie.
>
>Tak, Bill wie za co zaplaci przecietny amerykanin,

nie tylko amerykanin
niestety

Grego