Re: Zasilanie ?

Autor: Seweryn Walentynowicz (seweryn_at_anatema.torun.pdi.net)
Data: Sat 18 Nov 1995 - 10:52:55 MET

Rafal Posmyk writes

> Po przebudowie peceta (tylko obudowa i zasilacz) wystepuje
> nastepujacy problem. Po wlaczeniu zasilania nie dzieje sie
> nic !!!. Nie melduje sie ani BIOS karty graficznej, ani BIOS
> plyty. Nie slychach tez znanych z AMI-BIOS'a pipniec. Naj-
> smieszniejsze jest, ze po wcisnieciu klawisza "Reset",
> pecet startuje calkiem normalnie. Inny sposob to trzymanie
> wcisnietego klawisza "Reset" podczas wlaczania zasilania.
> Poniewaz poza zasilaczem (pomijam obudowe) nie zmienily
> sie zadne czesci skladowe peceta, podejrzewam ze ow wlasnie
> [...]
 Mialem identyczny problem przed laty ze starym zasilaczem i plyta
386SX-16 ( wowczas nowym cudem techniki ). Problem tkwi w zasilaczu
i w linii Power Good, doprowadzanej do plyty glownej. Niektore MB
wogole nie korzystaja z tego sygnalu generujac sygnal reset po
doprowadzeniu normalnego zasilania do MB, a inne sa resetowane
w nastepstwie osiagniecia przez POWER GOOD poziomu +5V. Powinno to
byc opoznione w stosunku do napiecia zasilajacego.
 Sprawdz czy napiecie na linii POWER GOOD ustala sie na +5V. Jesli nie
jest zepsuty zasilacz ( stara plyta z ktora chodzil mogla ten sygnal
ignorowac ). Jesli napiecie POWER GOOD jest to moze robi sie zbyt szybko,
i tez przyczyna jest zasilacz ( tak bylo u mnie ).
 Co zrobic ?
Grzebanie w zasilaczu jest najbardziej eleganckie, ale klopotliwe i moze
tez byc niebezpieczne jesli nie masz praktyki. Ja zrobilem nieeleganckie
ale skuteczne rozwiazanie na zewnatrz. Doprowadzilem do plyty zamiast
kabla POWER GOOD z zasilacza napiecie z linii +5V poprzez opornik i
kondensator. O tak:
                      R |
 zasilacz ------
                            ------ C

Wartosci R i C juz nie pamietam, ale tak dobralem, zeby plyta pewnie
startowala.

  Pozdrawiam

     Seweryn Walentynowicz