Re: OPTI.EXE

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Thu 09 Nov 1995 - 17:55:56 MET

>Od jakiegos czasu Optimus reklamuje swoj program OPTI.EXE, sluzacy do
>wpisywania parametrow dyskow twardych do setupu (przydatne przy
>korzystaniu z przenosnych dyskow). Czy ktos widzial ten program "w
>akcji"? Czy jest to rzeczywiscie szybsze i wygodniejsze od recznego
>wpisywania dyskow (zakladajac, ze ktos zna parametry dysku i potrafi
>je wpisac recznie ;-).

polecam jak zwykle tekrama - nie wymaga wpisywania parametrow dyskow wcale :)

>I drugie pytanie: Jesli jest plyta ze 128kB cache'u i chce dolozyc
>drugie tyle, to trzeba zmieniac uklad zarzadzajacy kontrola
>parzystosci cache (czy jest on 'nadmiarowy')?

nie ma kontroli parzystosci pamieci cache! pamieci statyczne praktycznie nigdy
nie padaja, w kazdym razie znacznie rzadziej niz dramy, dodatkowo sa
stosunkowo drogie. dziewiaty (albo piaty, czy jeszcze jakos inaczej) uklad
sram to tzw. tag sram - przechowywane sa w nim mapki tego, co znajduje sie w
cache. niektore plyty maja rozrzucony tag po wszystkich kostkach lub kilka
niezaleznych kostek na to - przyspiesza to dostep do danych.

natomiast powaznie zastanawialbym sie nad sensownoscia rozbudowy cache z 128
do 256k - roznica w predkosci pracy calego komputera wyniesie moze 3%, a moze
nawet mniej... checkit czy wintach np. nie zauwaza zadnej roznicy. ty uzywajac
normalnych programow takze... nie wiem czy nie lepiej wydac pieniazki na
upgrade procesora np. albo wymmienic cache ktory juz posiadasz na szybszy
(jesli np. nie mozesz ustawic 0ws i cykli 2-1-1-1 - osiagniesz znacznie
wieksze przyspieszenie).

karpio

karpio