Re: Mother boards GigaByte

Autor: Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Sat 04 Nov 1995 - 18:18:37 MET

In article <9511040204.aa23460_at_cc1.cc1.p.lodz.pl>
from 4 Nov 1995 02:03:42 +0100
mwilk_at_cc1.p.lodz.pl (Marcin Wilk) wrote:

> Tu masz racje, za GB sa znacznie tansze (mimo porownywalnych osiagow,
> jakosci itd.) i ma opinie lepiej wspolpracujacej z rozmaitymi kartami
> rozszerzen - taaak, to tez temat do polemiki.

"...
ASUS P/I-P55TP4XE ma jeden haczyk. Nazywa sie Media-Bus i jest
dobudowanym do 4-go PCI-Slotu rozszerzeniem. W ten sposob chce ASUS
naklonic producentow kart multimedialnych (przede wszystkim kart
muzycznych) do wkroczenia w "swiat PCI". Piekny pomysl, ale:
PCI nie zna zadnaych stalych ineterrupt'ow a juz wogole kanalow
ISA-DMA (ostatecznie powstal miedzy innymi dlatego, aby takie
zjawiska usunac - "Plug & Play") ASUS popelnil tu "przestepstwo"
przeciwko PCI-Standart. Mianowicie, Media-Bus rozszerzenia nie
ograniczaja sie do przedluzenia slotu, ale i do samego 4-go PCI-Slotu.
Jego czesci (PIN's) zostaly wyposazone w ISA-sygnaly. ASUS twierdzi,
ze uzyte zostaly tylko zadko uzywane 3,3V lacza, co nie powinno
powodowac zadnych zaklocen z kartami pracujacymi na laczach 5V.
Sa jednak karty ktore tych laczy uzywaja (np. diverse 3,3/5V
kombi-adaptery albo Adaptec'a AHA-3985). Uzywa sie wiec takiej
karty w 4-tym PCI-Slocie, nie funkcjonuja ani ISA-DMA, ani zadne
ISA Interrupt lacze.

A moznaby inaczej. Poniewaz wszystkie do PCI-Slotu doprowadzone
ISA-sygnaly nie sa z punktu widzenia timingu krytyczne, nie byloby
wiec problemu aby wszystkie ISA-lacza przpuscic przez Tristate-Gatter,
ktorych Sense-Pin umieszczone bylyby w multimedialnym przedluzeniu
PCI-Slotu. W takim ukladzie ISA-lacza bylyby aktywowane tylko wtedy,
gdy w slocie siedziala specjalna Media-Bus-karta. We wszystkich
innych wypadkach 4-ty PCI-Slot nie odbiegalby od PCI standartu.
..."

(wolne tlumaczenie z mesiecznika c't 10/95, strona 150, "Leistungs-
traeger, 21-Pentium-PCI Boards in Haertetest")

Szczerze mowiac/piszac wolalbym ASUS'a bez rozszerzen Media-Bus
- bo jakie kozysci przyniesie mi tak np. Sound Blaster w PCI-Slocie ?

Rafal

| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |