Re: Zasilanie procesorow

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_hq.pm.waw.pl)
Data: Fri 03 Nov 1995 - 10:37:27 MET

Czesc,

Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl) wrote:

> na dobra sprawe wszystkie procesory 3v powinny prawidlowo pracowac
> przy napieciach od 2.9 do nawet 5v (sprawdzalem i te ktore akurat
> moglem przetestowac rzeczywiscie dzialaly (od 3.3v - nie mialem plyty
> z 2.9)).

Sprawdzalem kilka Intel486DX2-66S (3V3) - nie pracowaly na 5V, oraz
kilka AMD486DX4-100 - rowniez zaden nie pracowal (przy normalnej predkosci
zegara). Mozliwe ze po zmniejszeniu zegara moglyby pracowac.
Podobno niektore CPU maja zabezpieczenie wylaczajace je w przypadku
przekroczenia pewnych parametrow, ale nie wiem jakie to parametry.

Oczywiscie procesory Overdrive (np. i486DX4-100 overdrive), posiadajace
stabilizator, beda pracowac z napieciami 3.3->5V.

Wydaje mi sie rowniez, ze sa plyty, ktore same potrafia wykryc napiecie
CPU (pomiedzy 3.3 i 5V) - wtedy problem odpada.

> wlasciwie znaczenia to nie ma zadnego i mozna tu przyjac
> zasade, ze nizsze napiecie jest lepsze (scalak mniej sie grzeje).
> pamietajmy, ze to technika cyfrowa - czyli albo napiecie jest, albo
> go nie ma... a dla scalakow napiecie zdecydowanie JEST tak mniej
> wiecej od 2 z kawalkiem volta w gore, czyli wszystko jest ok. na
> dobra sprawe uklad 5v tez teoretycznie powinien pracowac przy 3.3v,
> ale z tym jest roznie.

Raczej jest to troche inaczej. Technika cyfrowa tylko pozornie jest
tak bardzo zero-jedynkowa; a naprawde jest to bardziej skomplikowane.
CPU chodzace przy 3.3V raczej nie powinny pracowac poprawnie przy
wyzszych napieciach (np. 5V), poniewaz wtedy po prostu wolniej pracuja -
jest to zwiazane np. z wiekszymi ladunkami, ktore sie w nich gromadza/
rozladowuja, z wiekszym nasycaniem tranzystorow itp. Nawet jesli taki
CPU dziala, to mozliwe ze bedzie czesciej sie "mylil".

Przypuszczalnie zmiana 3.3->3.45V nie powinna miec takiego znaczenia, ale
kto to wie?

> nawiasem mowiac czesc ukladow ma wyraznie
> zaznaczone ze jest im dokladnie obojetne czy beda zasilane 3.3v czy 5.

Nie spotkalem, za wyjatkiem overdrive.

Mozliwe jest, ze uklady 5V beda poprawnie pracowac z nizszym napieciem,
podobnie jak uklady np. TTL pracuja poprawnie (choc nie dam glowy za
np. margines zaklucen lub czasy propagacji) z nizszego napiecia.

Greetings,
                                                KHC

Krzysztof Halasa

Palac Mlodziezy Internet: khc_at_pm.waw.pl
ul. Swietokrzyska Fidonet: KHC, 2:480/40
00-901 Warsaw, Poland