Re: I/O recovery ?

Autor: Rafal Posmyk (raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de)
Data: Tue 31 Oct 1995 - 02:18:50 MET

In article <473a9b$pjk_at_okapi.ict.pwr.wroc.pl>
from 30 Oct 1995 19:50:03 GMT
lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl (Jarek Lis) wrote:

> Jan Rychter (jwr_at_itc.pw.edu.pl) wrote:
> : Moze ktos wie co oznaczaja opcje typu 'i/o recovery' w biosie ? Do
> : czego sluza i jak wplywaja na prace komputera ? W moim starym DX2/66 z
> : AMI wlaczenie w tym miejscu czegokolwiek poza zerem spowalnialo bardzo
> : wyraznie komputer, w nowym DX4/120 z AWARDem znowu to jest, tylko juz
> : nie w ms, lecz jako dwie liczby 1-12 (bus/onboard). Jakies sugestie ?

> Slyszalem sugestie, ze to jakies opoznienia, przy dostepach I/O po
> magistrali ISA.

No to ja jeszcze raz (tym razem dokladnie):

Dostep do wielu urzadzen peryferyjnych jest realizowany przez
dwa porty: indexowy i danych. Naleza do nich np. chipset, karta
graficzna, CMOS-RAM. Uklady te potrzebuja miedzy dwoma po sobie
nastepujacymi operacjami (r/w) pewnego czasu na obrobienie
przekazanej informacji ("recovery time"), ktory lezy w zakresie
mikrosekund. Dlatego w kodzie BIOS'a mozna gdzie niegdzie znalezdz
cos takiego jak "JMPS 0" albo "JCXZ 0" (komendy skokow nie uzywajace
zadnych rejestrow). NOP ze swoimi 3 taktami (i386) jest za szybki
aby mozna bylo go uzyc. Przy i386 wystarczal jeden JMP. i486 ze
swoim wewnetrznym cache'm potrzebowalby okolo 20 takich JMP's
aby uzyskac ~1 us. Wiele 486-chipset'ow pozwala wiec zdefiniowac
ten odstep czasowy. Jest w tym jedna pulapka. Zbyt duzy "recovery
time" powoduje takze spowolnienie REP-INSW, ktory jest uzywany
do czytania z twardego dysku.

Rafal

P.S Spotykana jest takze nazwa "IO Back-to-Back"

| Raphael Posmyk (Hamburg, Germany) |
| "... carpe diem, quam minimum credula postero..." (Horatius) |
| Please send/reply all to raphael.posmyk_at_hamburg.netsurf.de |