Re: Zasilanie procesorow

Autor: Wojtek Piecek (wojtekp_at_tch.waw.pl)
Data: Sun 29 Oct 1995 - 19:49:25 MET

Jerzy Hodor napisal(-a) :

> [...]
> wiekszosc obecnie produkowanych szybkich procesorow x486 ma na obudowie
> napisane 3 Volty jako napiecie zasilania. Natomiast plyty daja do wyboru
> 3.3/3.45/3.5/4/5 Volt. Kiedys dawno temu (pol roku) widzialem plyte
> 3.0 Volt. Ale obecnie juz ich nie ma.
> Zatem konkludujac: jak to jest z tym napieciem zasilajacym? Jesli wezme
> przykladowo Am486DX4-100 3 Volt i posadze na plycie Shuttle 433 PCI (UMC)
> na 3.3 Volt (najnizsze mozliwe) to kto mi zareczy, ze to bedzie dzialac
> (i jak dlugo) ?
> Licze na odpowiedzi "fachmanow", m.in. Wojtka z TCH-u...

Tak sobie czytam i sie zastanawiam, ale ze zostalem wywolany ...
Te "3V" jest napieciem przyslowiowym. W tej chwili zaden procesor 486 i
chyba zaden z pentium nie jest zasilany napieciem mniejszym niz 3.3 V (wiem
ze sa juz wersje na 2.9V, ale jeszcze nie jest to masowa produkcja).
Wlasciwie gro procesorow zwanych "3V" lub niskonapieciowymi jest zasilana
napieciem 3.3 V. Wyjatki mi znane to procesory Cyrix na 3.45 i 4 oraz
pentiumy na 3.45. Warto przy tym zwrocic uwage ze wersje procesorow zasilane
3.3 (tzn struktura a nie zasilanie) sa bardzo tolerancyjne jesli chodzi o
granice napiec, pracuja poprawnie w stylu TTL, tzn. do +5% napiecia
nominalnego. Co oznacza m.in. za procesor MOZE pracowac z plyta nawet bez
wiedzy uzytkownika na napieciu wyzszym niz typoe dla procesora. Dlaczego ?
Dlatego ze prosciej jest zrobic jeden regulator na 3.45 niz dwa na rozne
zakresy (skoro oba pracuja ...). No jest jeszcze drugie rozwiazanie (jak
producent moze oszczedzac na produkcji !!!!) zrobic regulowane ZERO rozne
dla obu napiec, podawane jako wzorzec zera. Efekt jest taki ze mamy dwa
rozne napiecia dla obu procesorow (a o to chodzilo).
Aha Shuttla nie znam, ale tak sie ma sprawa w SOYO (m.in SIS), ASUS (SIS),
DataExpert (Expert Chip - OPTI).

A wiecie ze ASUS ma dwa regulatory - jeden na 3.3 i drugi na 3.45 ?

Tak przy okazji - radze pamietac ze nowe pentiumy maja inne napiecie
zasilania i tutaj juz nie jest tak kolorowo, moze sie zdarzyc ze nie beda
pracowac (chodzi o model P100/120).

--
Pozdrowienia,
Wojtek