Re: Stara plyta i stary dysk

Autor: Tomasz Slodkowicz (slodki_at_infoserv.ii.uj.edu.pl)
Data: Wed 25 Oct 1995 - 14:29:41 MET

Dnia 25 Oct 1995 09:20:45 +0100 Krzysztof Porazinski pisal:
> Witam

> Ostatnio probowalem zlozyc 386 SX 33 Mhz z dyskiem 40 MB Seagate
> 157A. W pierwszj chwili wydawalo sie, ze jest wszystko OK, ale przy
[...]

No, nie tylko ja mam takie problemy i taki sprzet !!! :-))

Na zdrowy rozum szystko powinno dzialac bez zarzutu, nie ?
W moim przypadku bylo to 386DX/40 i ten Seagate ST157A.
Po wielu probach roznych ustawien, po kilku roznych kombinacjach plyta
gl/dysk okazalo sie, ze tylko moj zestaw nie dziala ! (tzn. moj dysk w innym
386 dziala, inny dysk z moja plyta tez,... po prostu prawa Murphiego!)

Efekt byl taki: trzeba bylo sie grzecznie usmiechnac do komputera,
zrestartowac go, zobaczyc co bedzie... Najczesciej HDD controler error (z
BIOSa POST)... Po wielkokrotnym resetowaniu (ok 20 min) zaczynal prace,
jednak trzeba bylo sie spieszyc, bo po pewnym czasie twardziel znow
dziekowal za wspolprace...
Dopiero po pewnym czasie "rozgrzewal sie" i mozna bylo cos zrobic. Tzn. gdy
planowales cos zrobic, trzeba bylo zaczac uruchamiac komputer jakias godzine
wczesniej...

Dobra, a teraz co trzeba zmienic, zeby dzialalo (bez problemow!) :-))

Po prostu w BIOS Setup zmienic czestotliwosc zegara szyny (ATBus clock).
W moim przypadku trzeba bylo CLK/3 (to nawet wiecej niz w dokumentacji !) i
od tej pory problemy znikaja....
Ciekawe jedynie, jak to sie ma do standardowego 8MHz (tzn CLK/5 czyli
40MHz/5), dlaczego porzadny stary dysk nie chce pracowac ze standardowa
szybkoscia (a moze w AT bylo inczaczej ?)....

Mam nadziej ze wlasnie o to chodzi (sadzac po objawach...)

                                        Tomek

--
  Tomasz Slodkowicz   Institute of Computer Science
                      Jagiellonian University, Cracow, Poland