Re: Jaka siec? byle nie Win(o)

Autor: Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Thu 12 Oct 1995 - 13:10:57 MET

Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl) wrote:
: Radek Raciniewski (dhe2_at_mofnet.gov.pl) wrote:
: In article <45bkgf$c89_at_priam.umcs.lublin.pl>,
: Grzegorz Szyszlo <ZNIK_at_avalon.wbc.lublin.pl> wrote:
: -> Ale czy to nie jest lekka przesada zeby w kazdym komputerze w sieci
: ->byl HDD ? przeciez to kompletna bzdura. Lepiej kupic jeden duzy dysk do
: servera
: ->niz rozdrabniac sie po stacjach roboczych. Jesli chodzi o RAM to zecz jasna
: ->minimum 4MB :)
:
: Hmmm... Pracowalem w firmie DTP, ktora miala siec Novella (10 users)i wlasnie
: takie komputery bezdyskowe (386DX40, 4MB RAM). Wszystko bylo ladnie dopoki sie
: nie uruchomilo jakiegos programu :-) Jaki to sens trzymac windowsy na serverze,
: a poza tym, przy pracy z grafika powstaje troche plikow przejsciowych, dorzucic
: do tego jeszcze windozowe temp-y i siec na 10 uzytkownikow jest juz nieco
: przeciazona

Nie do konca sie zgodze. Fakt - windows na jednym komputerze potrzebuje
transferu ze 2MB/s, a Ethernet zapewni 1 dla wszystkich razem. Z drugiej
strony centralny server to wygoda, szczegolnie dla celow edukacyjnych.

Ale pytanie, czy przeciazenie sieci przez Windows nie jest raczej z powodu
zbyt malego RAM? Czy do normalnej biurowej pracy (Excell, Word, Access)
przypadkiem nie wystarczy Ethernet i 8MB RAM? Zakladajac, ze
problem swapingu by zniknal, to ten 1MB/s na kilku uzytkownikow
powinien wystarczyc, przy powiedzmy polowicznych osiagach.
Kiedys sprawdzalem Worda na 486SX25+4MB + Novell po ethernecie, w zasadzie
sam w sieci - inni slabo pracowali. Pracowalo to (z malymi pliczkami)
wyraznie wolniej, ale ciagle znosnie.
Za to matematykom nie polecam - otwieranie edytora rownan trwalo zbyt dlugo
 (pod minute).

Ale teraz sie zastanawiam co lepsze 4MB+HDD 400 czy 8MB?
Przy pewnym sposobie pracy niewatpliwie 8MB, ale tak ogolnie?

Ciekawe kiedy 100Mb/s stanieje wystarczajaco...

:... Nastepnie dochodzi drukowanie na drukarce sieciowej... Przy pliku
: 10MB mozna spokojnie zrestartowac server... A padalo toto 2-3 razy dziennie.
: Nawet przy obrabianiu obrazka 10MB na 486DX2 z 16MB siec sie kitowala... Bzdura.

Hm, postawilem Novela w jednej firemce reklamowej, jako gateway - Mac (mieli
jednego) <-> pecety (dla nich gorsze, ale jednak tansze, a nie wszystkie
operacje Maca wymagaja). Obrabiaja obrazki, ktore trzymane sa na serwerze,
bo to jedyne miejsce gdzie i Mac i PC moga siegnac. Sadzac po ilosci dyskow
ktore w serwerze juz wymienili na wieksze - sa zadowoleni.

A w te duze wydruki to cos mi sie nie chce wierzyc.
Jedni znajomi swoje pchaja w laserowke - fakt, to ma zwykle ~1MB.
Inni drukuja ksiazeczki oplat dla paru tysiecy ludzi - na raz.
Jakos nie narzekaja. Novell to jest system zrobiony moze bez polotu, ale
dziala wyjatkowo solidnie.

--
Jaroslaw Lis
| lis_at_ict.pwr.wroc.pl         | Institute of Engineering Cybernetics     |