Re: cache kontroler

Autor: Krzysztof Halasa (khc_at_hq.pm.waw.pl)
Data: Tue 10 Oct 1995 - 13:15:06 MET

Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl) wrote:

> widzisz, porownajmy dysk do ramu - taka mala analogia.

Swietnie ze zrobiles takie porownanie! Mi nie przyszlo do glowy :(

> [...]
> programowy, ktory zwykle jest najszybszy, siedzi cache l2, czyli
> cache na kontrolerze - ktory takze powoduje widoczny wzrost
> wydajnosci, i wreszcie siedzi cache (nazwijmy go l3) w samym dysku.

> zasada jest prosta - im mniej dostepow do samego dysku - tym lepiej.
> z drugiej strony wiemy, ze zwiekszanie wielkosci ktoregokolwiek z
> poziomow cache powyzej pewnej wielkosci nie powoduje juz wlasciwie
> dalszego wzrostu wydajnosci. dla normalnej pracy i dyskow wydaje mi
> sie, ze taka granica jest mniej wiecej 4mb-6mb. dalsze zwiekszanie

Skad te wnioski? W/g mnie sa one nieprawdziwe - sprawnosc dyskow przestanie
wzrastac dopiero wtedy, gdy _wszystkie_ dane zmieszcza sie w cache
programowym. Oczywiscie w granicach rozumu, czyli np. wszystkie uzywane
w danym czasie dane.

> w takim przypadku oplaca sie wiec bardziej
> zainwestowac pieniazki w cache l2 (czyli cache-kontroler).
> wspolczynnik trafien cache programowego wynosic wiec bedzie ponad
> 95%, a reszta zapisow bedzie bezposrednio do kontrolera. i tu
> sytuacja analogiczna - wspolczynnik trafien wynosi ponad 95% a reszta
> idzie do dysku, gdzie z kolei niewielka czesc danych siedzi "na
> zapas" w buforze. daje to naprawde widoczne przyspieszenie w
> porowanaiu ze stosowaniem samego cache progrmowego i nawet 0.5mb
> cache na kontrolerze bedzie widac.

Nieee... Gdybys mogl wybierac w procesorze, gdzie umiescic te 512 KB RAM
- w 1st level cache czy 2nd level, to gdzie bys umiescil (przyjmujac
oczywiscie ze jest to mozliwe)??? Oczywiste jest ze lepiej wlozyc to
do 1st level cache, bo bedzie szybciej, nie mam racji???

Greetings,
                                                KHC

Krzysztof Halasa

Palac Mlodziezy Internet: khc_at_pm.waw.pl
ul. Swietokrzyska Fidonet: KHC, 2:480/40
00-901 Warsaw, Poland