Re: Pytanie typu "PLYTA I PROCESOR"

Autor: Jarek Lis (lis_at_cyber.ict.pwr.wroc.pl)
Data: Tue 03 Oct 1995 - 20:10:00 MET

Gregorio Kus (Grego_at_RMnet.IT) wrote:
: >: Mnie tam transfer rate "nie rusza", bo ogromna wiekszosc czasu
: >: traconego na obsluge dysku tracimy czekajac na to, az glowica znajdzie
: >: sie nad danymi.
: >
: >Hm, smiem sie nie zgodzic. Te 12ms czasu dostepu to strasznie malutko
: >w porownaniu z odczytaniem tych paru MB zawartych w gcc, openwin czy innych.
: >1MB odczytu to jakies 100-500ms w dzisiejszych czasach. Dalej, przy
: >minimalnej przyzwoitosci ze strony systemu operacyjnego, liczba
: >dalekich skokow glowic jest zminimalizowana i wiekszosc to skoki
: >o pare sciezek. [...]
: >
: Mnie tez czasami wkurza gdy jakis program sie laduje i laduje, ale
: tylko
: male utilities sie uruchamia kilkanascie razy dziennie. Na gcc czy
: innych
: kobylach, raz zaladowanych siedzi sie po kilka godzin. I w czasie
: pracy
: dostepy sa do: 1. pamieci wirtualnej (jezeli cala kobyla nie miesci
: sie
: w pamieci) 2. do plikow z danymi np. source'ami jesli gcc to GNU C++.
: Trudno wiec uniknac skakania glowic po calym dysku

Jesli gcc siedzi w cache, to zwykle i co innego malego tez sie zmiesci.
Raczej nie bedzie tez ciaglego skakania, tylko rzadkie przeskoki.
Dobry system z 'elevator seeking' nie ma zreszta w zwyczaju non stop
skakac.

: >: Dobry system operacyjny WIE jakie (i skad ) dane beda
: >: mu potrzebne, wie kiedy jest mniej obciazony i moze sobie pozwolic na
: >: oproznienie cache'a, wie ktore sektory lepiej pozostawic w cache'u
: >: mimo, iz nie byly ostatnio uzywane.
: >
: >Hm, mam mieszane uczucia. Cos w powyzszym jest, ale jesli te sektory
: >nie sa czesto uzywane..... To moze lepiej je wywalic, a cache'owac
: >bardziej potrzebne rzeczy?
:
: Nie napisalem: "nie sa czesto uzywane". Napisalem "mimo iz nie byly
: ostatnio uzywane". Tzn. sektory, o ktorych s.o. WIE ze beda w uzyciu
: i to wiele wiele razy.

Ba, wlasnie o to mi chodzi. Jesli jakies sektory beda w uzyciu wiele razy,
to zwykle oznacza ze jest do nich w miare czesty dostep. Wiec przyzwoitszy
cache ich nie wyrzuci, nie wiedzac nic o tym, ze sa to 'sektory specjalne'.
A jesli do nich nie ma znowu tak czestych dostepow, to moze warto je
wyrzucic?

J.