Re: Pytanie typu "PLYTA I PROCESOR"

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Mon 02 Oct 1995 - 20:35:58 MET

> W poniedzialek zaczyna sie rok akademicki, czas wiec myslec o upgrad'zie
> mojego systemu. Studiuje architekture, przydaloby sie wiec cos lepszego,
> niz moj i486DX2/50.

Witam!
Przede wszystkim powinienes zadac sobie pytanie, czy i dlaczego
niezbedny jest ci upgrade oraz jakie elementy nalezy wymienic aby
uzyskac mozliwuie najwiekszy przyrost predkosci za jak najmniejsze
pieniadze. Pomysl, czy przypadkiem jedyny argumentem "za" upgradem
nie jest "mam troche kasy no i rok szkolny sie zaczal, a tu intel w
dodatku mowi zeby tylko pentium kupowac"... :) Szkoda szmalu - lepiej
kupic cos bardziej pozytecznego - w koncu nie kazdemu potrzebne jest
pentium z niewiadomoczymtam tylko po to, zeby koledzy pekali z
zazdrosci, a my bysmy mogli sie przez najblizszy rok cieszyc, ze mamy
bardzo szybki komputer. Ja uwazam, ze komputer powinien byc skrojony
do potrzeb i mozliwosci, oraz POWINIEN NA SIEBIE ZARABIAC i
ewentualny upgrade, nawet jesli akurat nie jest niezbedny powienien
zalezec od ilosci pieniazkow jakia komputer wyprodukowal w ostatnim
czasie i przewidywanymi zyskami po modernizacji. Ale starczy tego
filozofowania :)

> [...]
> Cache Acceleration) ktory to system wydaje sie byc wlasnym wymyslem
> Ocean'a (nawet opisano to w ktoryms numerze ENTER z ubieglego roku). Jest
> chyba calkiem szybka (Sysinfo 8.0 daje CPUScore 108 oraz 149 kiedy
> procesor jest puszczony na 66Mhz). Na plycie jest gniazdo ZIF-3.
> Podrecznik uzytkownika nie wspomina nic o przelaczniku 5/3.3V ani o
> innych mozliwych predkosciach pracy niz 25/33MHz (byc moze sa jakies
> nieudokumentowane funkcje, ale nie probowalem wykrzesc z plyty np. 40
> MHz, bo procesor moglby tego nie zdzierzyc...).

Osobiscie uwazam, ze DCA jest nienajlepszym rozwiazaniem, aczkolwiek
czesto okazuje sie zupelnie wystarczajace. Jest znacznie tansze od
stosowania zewnetrznego cache, i (zwlaszcza w przypadku programow 16-
bitowych) pozwala na widoczne przyspieszenie pracy. Do prostych
zastosowan, mimo mniejszej wydajnosci niz zwykly sram-cache jest
to moim zdaniem calkiem niezle rozwiazanie. Problemy zaczynaja
pojawiac sie, przy wiekszym obciazeniu szyny procesora i programach
ktore przez wiekszosc czasu operuja na pelnych 32 bitach. Swoja
droga, roznica w predkosci jest dosc widoczna po wlaczeniu mechanizmu
DCA - swoja droga to dosc dziwne, zwazywszy, ze procesor 486 ma dosc
duzo wewnetrznego cache (niestety bez write-back - potrafi jedynie
buforowac do 4rech zapisow (czyli na dokladnie takiej samej zasadzie
jak DCA)).

Jesli Twoja plyta nie pozwala na korzystanie z procesorow zasilanych
napieciem innym niz 5V mozliwe sa dwa rozwiazania:
1) zakup procesora w wersji 5V (zuzywa wiecej energii, niezle sie
grzeje i jest nieco bardziej zawodny w zwiazku z tym)
2) zakup specjalnego adaptera - jest to dodatkowa podstawka z
przetworniczka napiecia i ze dwoma rezystorkami - wkladasz ja w
swojego zif'a, w nia nastepnie procesor i plyta mysli, ze ma normalny
procesor 5V. nie wiem gdzie w tej chwili mozna cos takiego kupic -
bylo to rozwiazanie dosc popularne w chwili, gdy pojawily sie
pierwsze procesory 3.3V a nie bylo plyt do nich przystosowanych.

Jesli plyta nie pozwala na ustawienie 40MHz to sa niewielkie szanse,
ze uda sie ja do tego zmusic - bardzo prawdopodobne, ze producent
celowo tak zrobil, zdajac sobie sprawe, ze elektronika nie
"pociagnie" wiecej niz 33MHz. Jesli chcialbys experymentowac, to
mozesz sprobowac wymienic kwarc, a w przypadku gdybys go nie mial, to
operacja jest znacznie bardziej skomplikowana i najlepiej doc sobie
po prostu spokoj ;). Swego czasu mozna bylo dostac urzadzenie pt.
speedmaker - pozwalalo na plynna regulacje zegara procesora i
"podkrecenie" go o kilka - kilkanascie MHz.

jesli chcialbys wymieniac plyte glowna, to zastanawialbym sie w tej
chwili nad kupnem dobrej plyty pentium, i to nie 60.66 a 75+,
oczywiscie (w przypadku pentium) wylacznie z pci (i samym pci - bez
vlb), najlepiej 256k cache (nadal najekonomiczniejsze rozwiazanie)
itp. jesli mozesz to poczekaj jakies 2-3 miesiace - sytuacja na rynku
sie troszke wykrystalizuje i w wiekszosci sprzedawane beda plyty
wlasnie dla pentium.

> Coz, przychodza mi do glowy trzy procesory: 486DX4/100 (120), M1sc (czyli
> Cyrix 5x86) oraz Pentium Overdrive 66(83). Problemem jest, ktory z nich
> bedzie chcial z nia wogole wspolpracowac???
>
> 1) 486DX4/100(120) - czy mozliwe jest uruchomienie go z konwerterem
> 5/3.3V? (Btw.: A jak w ogole takie cudo wyglada?? Czy wsadza sie to-to
> pomiedzy ZIFa a procesor ???). Przypuszczam, ze moja plyta nic nie wie o
> potrajaniu czestotliwosci procesora....moze by jednak sprobowac puscic go
> jako 2*50=tez 100 MHz

mysle, ze to najrozsadniejsze i najbezpieczniejsze rozwiazanie -
zakup procesora IntelDX4/100 (zauwaz, ze nie masz cache na plycie,
wiec dodatkowe 8kb powinno samo w sobie przyniesc widoczne
przyspieszenie). po upgrade wydajnosc procesora wzrosnie o ok. 120%.
juz pisalem jak wyglada adapter - nie wiem czy i gdzie mozna go
jeszcze kupic - polaz po firmach. Jak sam napisales z Cyrixem Twoja
plyta nie pojdzie. P24T jest w chwili obecnej za drogi, choc oferuje
parametry lepsze niz dx4/120. nie probuj podkrecac czestotliwosci
pracy plyty glownej, jesli producent tego nie przewidzial i wyraznie
zaznacza, ze tego robic nie nalezy!

zastanow sie tez, czy przypadkiem waskim gardlem napewno jest
procesor i czy nie uzyskasz lepszych efektow wymieniajac kontroler
dyskow czy karte graficzna. nie wiem jakich aplikacji zazwyczaj
uzywasz, nie napisales tez za wiele o konfiguracji Twojego komputera.
Ciezko wiec jest od razu dac jakas dokladna rade - korzystajac z
typowych aplikacji biurowych dos/windows odczujesz znaczne
przyspieszenie np. po wymianie kontrolera dyskow na lb cache
kontroler, czy karty graficznej na jakies naprawde szybkie
urzadzenie. np. w przypadku dtp wymiana sx25 na dx2/50 nie powodowala
widocznego przyspieszenia pracy. z drugiej strony, np. w przypadku
liczenia fraktali roznica byla ogromna (czestotliwosc zegara i
koprocesor). jesli napiszesz cos wiecej, to chetnie ci pomoge wydac
troche pieniazkow tak, abys byl mozliwie najbardziej zadowolony ;)

pozdrawiam
Andrzej Karpinski