Re: Skladaki i Dx4 - polemika - odpowiedz

Autor: Andrzej Karpinski (KARPIO_at_golem.umcs.lublin.pl)
Data: Tue 22 Aug 1995 - 21:11:47 MET DST

> From: Maciej Szmit <szmit_at_pdi.lodz.pl>
> Subject: Skladaki i Dx4 - polemika

> Uff! Bedzie dlugo ale moze wyjzie z tego jakas polemika
Oj... troche nie tak... ale po kolei postaram sie poprostowac...

> hmm ja potrzebuje...

przepraszam, ale nie wydaje mi sie, zeby BBS do prawidlowej pracy
wymagal obecnosci koprocesora ;)... no chyba ze miales na mysli jakis
inny komputer - ale powiedz (tylko szczerze) - do czego jest ci on
niezbedny?

> To chyba w Lublinie ;-) u nas w Lodzi dali mi raz plyte AT 12 MHz gradis
> a raz kupilem AT 10 MHz za 220 tysiecy (jakos zima). Koprocesory do AT-ki
> dawali w Escomie jako darmowy dodatek do zakupow powyzej 200 tysiecy, wiec
> kupilem paczke dyskietek...A poza tym plyta glowna dla 486 tez kosztuje

mozna kupic uzywana 486sx25 (plyte+procesor) za 2 banki... w zwiazku
z tym nie wydaje mi sie koniecznym prowadzenie dalszej dyskusji...
to jest tanie i obecnie jest standardem, bo sie oplaca. inna rzecz,
to oprogramowanie, ktoro na slabszym sprzecie, bedzie sie zachowywac
troche "krowowato". Jeszcze mniejsze roznice wystepuja miedzy
starszymi generacjami sprzetu - wlasciwie pomijalne (XT staje sie
drozsze od AT bo to pierwsze ma wartosc muzealna, a drugie jeszcze
nie :) ).

> Czego predkosc - do transmisji 14400 plyta-karta wystarczy i XT, operacje
> dyskowe typowe dla bbs-u niespecjalnie zaleza od procesora a w trakcie pracy
> BBS-a malo jest liczenia, chyba, ze ktos pakuje sobie poczte QWK....
>
> Tak z ciekawosci - jaki program? Ja pracuje na RA

IMHO - RA to mierny program, choc nie wiem czemu uzywa go wiekszosc
BBSow w Polsce. Uzywam Majora 6x (np. Maloka na tym pracuje).

Widoczna jest poprawa zarowno predkosci transmisji, jak tez wszelkich
innych operacji (wyszukiwanie plikow, dzialanie malej bazy danych
ktora jest w BBS, poczta - to naprawde widac). przypominam, ze z
modemem 14400 z kompresja nalezy "gadac" przynajmniej 4x szybciej...
jak sie do tego dorzuci druga linie i sesje lokalna, to sie okaze, ze
potrzebny jest calkiem mocny komputer zeby sobie z tym poradzil...
a co bedzie jak podlacze kolejne dwie linie, co (mam nadzieje) juz
niebawem?

> No znajomemu sie nie wyrabialo 486dx266, ktory kupil za Duuuuuze pieniadze
> to kwestia systemu operacyjnego. Tak na prawde dobrze to robi tylko
> UNIX nawet OS/2 (byl u niego) sie wyklada nie mowiac juz o windows, ktore
> nie slyszaly magicznego pojecia "wielowatkowosc". Ale nadal twiredze,ze
> tansze sa np dwa 286 polaczone ARC-netem

System operacyjny: MS DOS 6.20 (byl 6.22 ale MA BLEDY!!! wiec
wrocilem do 6.20). Co do reszty - nie rozumiem o co ci chodzi - nie
wiem wiec, co odpowiedziec... Jesli chcesz to wyjasnij dokladniej, bo
naprawde nie zrozumialem.

Co do znajomego - chyba potwierdza sie to co napisalem - wiekszosc
skladakow to sprzet miernej jakosci.

> Moj bbs ma rozne inne rzeczy oprocz plikow ale co fakt, to fakt, z tym, ze
> pliki ciesza sie stosunkowo mala sciagalnoscia (na ponad 80 userow
> najpopularniejszy plik byl sciagniety 5 razy)

zeby nie sklamac podam statystyki swojego BBSa (od marca br. liczone):

Tot mail/forum: 9492
Calls to date: 4356
Active accnts: 241
Tot dnloads: 3476
[dalej sa informacje nt. komputera, nieistotne w tej chwili]

po wejsciu do biblioteki plikow:
s main
d topfiles l

NC!.ZIP MISCUTIL 24 Norton v 9.9 (parodia) - fajne
MUSIC GLX.ZIP 24 Player na kazda karte i format pliku
PANIENKI A3.JPG 16 ...
PANIENKI A6.JPG 15 ...
CHOMOR BLONDE.FUN 11 Kawaly o blondynkach - fajowe
CHOMOR GIRL.ZIP 11 Dziewczyny w ascii
INFO BBSY.ZIP 11 O bbs'ach
INFO PZS.TXT 11 Polskie Zasoby Sieciowe
[dalej jest jeszcze kilkadziesiat pozycji po 8-9 sciagniec)

(w spisie nie figuruje ilosc sciagniec helpa do bbs, katalogu plikow
i jeszcze paru podobnych rzeczy, ktore sa sciagane zdecydowanie
czesto).

czyli srednio jest sciagane pare plikow dziennie, i caly czas userzy
narzekaja, ze plikow jest ZA MALO! W BBS mam tez inne rzeczy, ale
jeszcze raz zajrzyjmy do statystyk:

Module name Credits used:
-----------------------------------
E-mail 2326
Forums 10
Telekonference 4211
File Transfer Srv 31549 !
Info 2896
[troche powycinalem]

... chyba nie musze komentowac ;)

> Jako nowomianowany magister ekonomii stanowczo protestuje! Prawa ekonomii to
> wlasnie miedzy innymi realne zapotrzebowanie

teoria to jedno, a praktyka to drugie :)

[przerywnik]
teoria jest wtedy, gdy wszystko wiemy, a nic nie dziala.
praktyka jest wtedy, gdy nic nie wiemy, a wszystko dziala.
A MY LACZYMY TEORIE Z PRAKTYKA: NIC NIE DZIALA I NIE WIEMY DLACZEGO ;)
[end_of_przerywnik]

> Nie bardzo wiem jak to pogodzic z nizej zamieszczona w liscie na ktory
> odpowiadam rada na temat zlozenia AT-ki ? @:-(

Calkiem prosto - na kazdym elemencie, oszczedzasz po 2-3mln zl. i sie
nazbiera... nie widze nic nadzwyczajnego...

> Tylko potem jak wykazuja badania 80% userow korzysta z 20% mozliwosci
> programow i kupowanie nowszych wersji jest po prstu wyrzucaniem pieniedzy
> w bloto, zwlasza, ze czesto roznice sa kosmetyczne. Ile sekretarek
> uzywa pod EXCELEM np funkcji gamma Eulera??? A ilu inzynierow lub matematykow
> korzysta z EXCEL'a zamiast z mathematica'i???

Zgadzam sie z tym. Sam uzywam WinWorda 2.0 (oczywiscie pod OS/2) i
paru innych podobnych programow wcale nie "na topie" - dzialaja
szybciej i oferuja zadowalajace mozliwosci. Jednak sorry - nie
przesiade sie spowrotem na ChiWritera czy Worda pod DOS...

Odwroce pytanie: ilu inzynierow lub matematykow uzywa Mathematic'i? ;)

> Ja mysle, 386sx20 + 8 MB RAM + windows to zbrodnia

Owszem, dlatego kupuje sie 486 ;) Poza tym nie Windows tylko OS/2...

> Pozostane przy swoim wewnetrznym Zoltrixie 14400, z ktorym nie mialem zadnych
> problemow (inteligentny ma zawsze szczescie ;)) choc wiem, ze paru ludzi
> zmienialo zoltrixy po trzy razy zanim trafili na cos na chodzie

IMNHO: Zoltrix to nizsza klasa srednia wsrod Rockwelli. (Nie dotyczy
modeli z RPI ktore naleza do najnizszej klasy nizszej). Nie najlepiej
jest ze stabilnoscia polaczen i paroma innymi rzeczami. Jesli
mialbym polecac cos czlowiekowi, ktory wykorzysta modem tylko do
tego, zeby sciagnac raz, moze 2 czy 3 razy dziennie spakowany
plik z poczta, a potem wyslac odpowiedzi, to polecalbym mu
porzadne 2400 z kompresja etc. z ktorym nie bedzie mial
problemow. Z tanimi 14400 sa czesto naprawde niesamowite numery i
facet, ktory sie na tym nie zna szybko osiwieje i wroci do
zwyklej poczty albo telefonu... BTW. moim skromnym wewnetrzny modem
do BBS to nienajlepszy pomysl...

> drogo w tym Lublinie
> a kontroler MFM to gdzies dostane ????
> U! To dyski u Was tansze !

Przykladowe ceny z rubryki z ogloszeniami z PC-Kuriera, ktora mam
zwyczaj dokladnie studiowac (juz pare razy kupilem bardzo tanio kilka
swietnych rzeczy, ostatnio np. karte graficzna (wspomniany juz
Hercules Dynamite Power, za jedyne 5mln (70% ceny sklepowej), kupilem
tez karte dzwiekowa, ze 3 plyty glowne znajomym, RAM, pare procesorow
itp...).

> Wybory niedlugo ;-)

BTW. Z ciekawosci spytam: na kogo glosujecie? :)

> 300 tys to czasem cala gora forsy i wlasnie dlatego lubie skladac komputery

przy cenie komputera 30-40mln 300tys to chyba nieduzo...

> poza tym SIMM-y sa wolniejsze od PS-ow

nie potwierdzam! nawet odwrotnie - jesli plyta jest dobra, to zwykle
SIMMy moga pracowac szybciej. Poza tym "PS'y" to tez SIMMy jesli
dobrze pamietam ;)

> Taaa... a ja mam kontroler za 1/6 tej ceny i NIE pracuje pod Corelem

Ja tez rzadko uzywam Corela (akurat Corel nie byl najbardziej dysko-
rzezbiaca aplikacja - dluzszy (20s) dokumencik w AmiPRO z tabelkami,
wykresikami i kilkoma rysunkami i rzezbi jak trzeba ;) ).

> Swiete slowa ale to Optimus eksportuje komputery do Wielkiej Brytanii
> i Holandii i przygotowuje serwery z kartami procesora oparte na kilku
> pentium (BTW caly TELBANK chodzi na komputerze z dwoma PENTIUM)

Ale Optimus nie produkuje niczego - on tylko SKLADA komputery (sorry -
produkuje obudowy, zasilacze i pare podobnych)... W srodku sa plyty
OPTI, Acer, SIS, PC-Chips czy jakie tam jeszcze... w kazdym inna...
A DELL sam robi plyty glowne, sam sobie robi karty grafiki, stosuje
zawsze takie same dyski itd itd.

> Sorry, ale ja za taka wiedze nie zwyklem placic 30% drozej. Zgodze sie, ze
> gdybym byl dyrektorem banku... ale wtedy kupilbym raczej SUN'a

Oj... niedawno mowiles o potrzebach a teraz wyskakujesz z SUNem -
jestes niekonsekwentny... Czy zakup do banku SUNa dla sekretarki zeby
pisala podania, dla pan w kasie zeby drukowaly rachunki to nie
DEZINFORMACJA? Nie wiem... placzesz sie znowu ;)

> Widac tez roznice predkosci miedzy komputerami COMPAQ'a 486dx33 a, ktore
> mamy na uniwerku a moim 486dx4 a ja nie placilem za nazwe...

porownaj np. 486DX33 Compaq'a i 486DX40 Skladaq'a (to tez taka firma?
;) )...

> No a teraz o DX4
> POTROJENIEM jak sama nazwa wskazuje

A fige! DX4 moze pracowac albo z podwajaniem, albo z podwaipoljaniem,
albo z potrajaniem... a nazwa wskazuje na 486 a nie na po"en-"tanie
czestotliwosci pracy ;)

> zawsze mozna procesor puscic wolniej. BTW ile to jest 2,5*33MHz ???

prosto mozna policzyc: 82.5. Poza tym niekoniecznie wolniej, ale jak
juz napisalem: takze szybciej.

> Mam przed soba AMD DX 2 80 i AMD DX4 100...

I fizycznie roznia sie tylko napisami na wierzchu oraz tym, ze
dx4/100 przeszedl testy do 100mhz a dx2/80 tylko do 80...
to jest ten sam procesor, najprawdopodobniej z tej samej fabryki i
tej samej tasmy produkcyjnej... moze nawet dwa kolejne egzemplarze ;)

> mam watpliwosci ale sprawdze...z tego co mi wiadomo jest tam 2*8kB kazde
> na co innego

nie, w DX4 nie ma rozdzialu na cache instrukcji i danych - jest jeden
cache.. w Intelu DX4 2x wiekszy niz w reszie 486 i AMD DX4.

> Do odwaznych swiat nalezy. Najlepiej miec znajomych piratow

Ktorzy czesto sami nie wiedza co kupuja ;) ale robia dobry interes...

> Tu jest pies pogrzebany dziala z Intelem ale nie z AMD i to wlasnie jest
> jedyny powod dla ktorego AMD jest "gorsze" od Intela. Osobiscie
> i tak bym tego nie robil nawet z Intelem

Zalezy od egzemplarza - nie ma regul...

> Owszem i zazwyczaj nie wytrzymuja np moj Cirrus sie wyklada. Lepiej juz
> kupic AMD DX2 80.

no bez sensu... zamiast 100MHz miec 80... Cirrusy sa cienkie,
zwlaszcza te NN - stad twoje problemy... pozwolisz ze nie wspomne
o predkosci i jakosci pracy ;) moj Herakles wydolil bez
problemu, nawet z druga karta LB (teoretycznie przy 40MHz powinna byc
tylko 1na karta z ws w dodatku, a przy 50 nie zaleca sie podlaczania
zadnej... ale teoria to jedno, a... :)) ).

> Zeby byc delikatnym... albo brak poparcia dla polityki celno-podatkowej
> PRLu-bis, prowadzonej dla ochrony rodzimych producentow procesorow oczywiscie

to juz inna sprawa ;) ale i tak jak widze DX4/100 w cenie nizszej niz
ten sam procesor na zachodzie bezposrednio od producenta w ilosciach
hurtowych, to wyglada to mi troszke podejrzanie ;))

> Ale drozsze o polowe a lepsze o - w najepszym razie (p. wyzej) 10% - chyba,
> ze ktos mu pogoni kota do 120 MHz ale wtedy jest grozba spalenia go na
> zuzel, co jeszcze podnosi cene

nie, zwiekszenie wspolczynnika trafien wewnetrznego cache o 10% daje
widoczne przyspieszenie pracy. drozszy jest o troche ponad 1mln zl
jesli uwzglednic to, ze kupujemy oba procesory w sklepie,
nieszlifowane, oba z clem itd.

> a dlaczego nie ma tej szansy przy kupowaniu INTELA? Czyzby gorzej sie
> szlifowal? INTEL tez procesory, ktore nie wytrzymuja testow na 100 puszcza
> klase nizej. A wlasnie: jezeli nie wytrzymuja na 100 to jakim cudem potem je
> mozna puscic na 100 ???

Jest taka instrukcja... CPUID. Mozna z jej pomoca uzyskac dane nt.
producenta chipa... to chyba zalatwia sprawe - w AMD nigdy nie bedzie
napisu Genuie Intel (no Intel juz by wiedzial co z tym zrobic... ;) ).
To wystarczy by rozpoznac typ procesora i sprawdzic, ze nie mamy
doczynienia ze szlifem... Najlatwiej to sprawdzic z wykorzystaniem
gotowego programiku Manifest z pakietu QEMM np. 7.52 (informacja dla
mniej uzdolnionych technicznie, ktorzy nie maja ochoty bawic sie w
pisanie asemblerowych programow... w sumie zreszta wcale nie musza).
Intel sprzedaje swoje procesory DX4 ktore nie przeszly testow przy
100MHz jako DX4/75... Jeszcze jakies pytania? ;)

pozdrawiam
karpio