Re: Jak to jest z tym DX4

Autor: wojtekp_at_tch.waw.pl
Data: Mon 21 Aug 1995 - 19:33:17 MET DST

Hey,
Dla jasnosci kilka uwag:

> Hi!
> Zgodnie z obietnica potruje troszke o DX4 (uwaga, moze byc
> miejscami nudnawe)... ;)
>
> 1) DX4 to dosc nowa odmiana 486. Charakteryzuje sie obecnoscia
> koprocesora, wewnetrznym zwielokrotnianiem czestotliwosci
> pracy i paroma innymi. "4" w nazwie pochodzi od 486 (procesor sie
> nie nazywa i486DX4 tylko samo DX4), a nie od wielokrotnisci
> czestotliwosci wewnetrznej.
>
> 2) W chwili obecnej DX4 produkowany jest przez Intela i AMD. (Nic

DX4 produkuje rowniez Cyrix. Tylko prosze nie pytac co to jest i jakie ma
parametry - jak tylko dostane to przesle wyniki testow.

> dziwnego, ze Intel zapowiedzial, ze nie bedzie produkowac juz

Intel na pewno jesienia przestanie bawic sie w dx4, AMD zapowiedzialo ze do
konca roku jeszcze bedzie sprzedawac dx4.

> procesorow i486... bedzie produkowal Pentium, Pentium+ (P6) i DX4...).
> Intelowski DX4 ma:
> - 16kB wewnetrznego cache (zwykly 486 ma tylko 8).
> - mozliwosc zmiany wielokrotnosci wewnetrznej pracy od 2, poprzez 2.5
> do 3
> - nowsze modele maja zaimplementowana instrukcje CPUID

Wystarczy Linux i `cat /proc/cpuinfo` :)

> 3) AMD produkuje w chwili obecnej JEDEN rodzaj procesora ze
> zwielokrotnianiem czestotliwosci (z paroma odmianami, ale mozemy to
> teraz pominac). Nastepnie procesory sa testowane i sprzedawane w tej

To jest aktualne ale dopiero niedawno. Kiedys rzeczywiscie AMD byly tylko
taktowane zegarem 33MHz. I nie bylo mozliwosci taktowac go 3x.

[...]

> napisy i nadrukowuja takie, jak na DX4/100... Czyli kupujemy dosc
> tanie 486DX2/66, a sprzedajemy je troche drozej jako DX4/100...
> Interes swietny, tylko nie dla kupujacego, ktoremu po niedlugim
> czasie taki cpu moze odmowic pracy, moga pojawiac sie bledy itp.

Dokladnie.

> 4) AMD DX4 posiada tylko 8kB wewnetrznego cache, 2x mniej niz jego
> intelowski odpowednik. Daje to prawie 10% nizszy wspolczynnik trafien
> (przy typowych aplikacjach biurowych pod Windows). Dodatkowo kupujac
> go na gieldzie, mozemy trafic na zmyslnie przemalowany DX2/66. ktory
> dosc szybko nam sie ugotuje...

Kupilem AMD dx4 i jesli mialbym wybor to postapil bym tak samo. Stosunek
zysku na predkosci do zysku na cenie jest dla mnie lepszy w przypadku AMD.

> [...]
> 33 puszczalo sie 40 na procesor i jesli to wytrzymal to dzialal
> szybciej. Tak samo mozna oczywiscie zrobic z DX4/100 otrzymujac np.
> procesor pracujacy przy 120MHz (sprawdzalem - dziala, ale nie
> polecam). Moja propozycja jest inna: niech procesor nadal pracuje
> przy 100MHz, ktore dal mu producent i przy ktorych przeszedl
> poprawnie wszystkie testy - zwiekszmy predkosc pracy reszty komputera
> poprzez... zmiane zworek wielokrotnosci pracy na x2, i predkosci
> taktowania procesora z 33 na 50 MHz... Otrzymujemy w ten sposob

A teraz dopisze co sie dzieje na PCI. Owszem procesor liczy szybciej, ale
gorzej jest z karta graficzna. Przy 33MHz na PCI jest 33MHz, zas na 50MHz
juz tylko 25MHz. Wydajnosc grafiki spada.

[reklama]
Wyjatkiem jest plyta ASUS P54SP4, ktora potrafi wymusic ustawienie na PCI
odpowiedniego zegara. I wtedy mozna miec i 60 zew. (to jest Pentium P54),
czyli normalnie na PCI by bylo 30MHz, ale jak dobrze pokombinujemy to
dostaniemy 33MHz, a moze nawet wiecej ...
[enf_of_reklama]

> praktycznie procesor DX2/100 (taktowany zewnetrznie 50MHz). Testy
> wykazuja, ze pracuje sie wyraznie szybciej, a procesor nie poci sie
> nadmiernie bo pracuje z taka czestotliwoscia z jaka powinien.
> Problem pojawia sie tylko z plyta glowna, pamieciami i kartami VLB -
> musza byc naprawde niezlej jakosci zeby to wytrzymaly (sprawdzalem u
> siebie ze swoim Tekramem i Herculesem Dynamite Power - pracowaly
> poprawnie przy 50MHz na VLB i 2ws (dwie karty VLB przy 50MHz...)).

Tseng na 50MHz ... widzialem to i nie zapomne.

> 6) Ogolnie rzecz biorac: DX4 wcale nie sa takie tanie (jesli jest
> gdzies reklama ze ktos ma je ponizej 3mln to sa to w 100% szlify!),
> choc juz teraz jest chyba najbardziej oplacalny zakup wlasnie
> komputera z takim cpu. Intelowskie DX4 jest lepsze od AMD. Kupujac
> AMD DX4/100 trzeba uwazac, bo jest spora szansa ze kupimy szlifa.

Heee, a nie widziales szlifa Intela???? Ja widzialem. A i tak wybiore AMD bo
stosunek jakosc/cena jest lepszy dla AMD ...

> I ostatnia sprawa - mozna bezpiecznie dopalic DX4/100...

Tak, ale na wlasne ryzyko !!!

> to tyle na dzisiaj
> pozdrawiam
> karpio

Oby nie na zawsze.

                                                          Pozdrawiam,
                                                               Wojtek

Computers are not intelligent. Wojtek Piecek
They only think they are. UNIX Administrator
e-mail: <wojtekp_at_tch.waw.pl> or <wojtekp_at_batory.waw.pl>