Re: Karty dzwiekowe.

Autor: Tomasz Finke (tom_at_ict.pwr.wroc.pl)
Data: Wed 26 Jul 1995 - 16:16:59 MET DST

> Hm ostatnio nosze sie z zamiarem kupienia karty dzwiekowej no i mam
> problem z wyborem . Wiem ze nalezy sobie darowac karty Sound Blaster
> ponizej AWE32 , ale cena tej ostatniej jest lekkim przegieciem ok 900 nzl.

Gdzieniegdzie mozna ja kupic ponizej 800 zlotych. Ale rzeczywiscie, ta
cena jest przegieciem tym bardziej, ze nie uzasadnia jej jakosc
generowanego dzwieku. GUS tez ma 32 niezalezne 16-bitowe kanaly,
wiec jakosc odtwarzania jest podobna. Moim zdaniem Gravis o wiele
lepiej odtwarza pliki MIDI, jakosc jego patchy jest duzo lepsza, niz
AWE. Co najwazniejsze, patche sa w GUS-ie ladowane do RAM z dysku, gdzie
zajmuja okolo 5.6MB, natomiast AWE caly zestaw instrumentow General MIDI
ma upakowany w 2MB ROM-u. AWE posiada rowniez 512KB RAM, rozszerzalny
do 28MB, ale CD z dodatkowymi brzmieniami sporo kosztuje (kilkaset $$$).
Moj znajomy kupil sobie AWE, wiec czesto mam okazje posluchac tej karty
i wiekszosc plikow brzmi na AWE gorzej, niz na moim Primaxie (klon Gravisa).
GUS nie ma wprawdzie procesora ASP, ale jego wplyw na odtwarzanie muzyki
jest slabo zauwazalny. Przydaje sie natomiast do programow typu
synteza mowy, albo do sterowania praca aplikacji przy pomocy glosu.
To ostatnie zreszta jest malo przydatnym bajerem, przesuniecie myszki
w odpowiednie miejsce ekranu i klikniecie trwa ulamek sekundy, a zanim
sie powie 'zmi-ni-ma-li-zuj' i poczeka na rozpoznanie...

> Znowuz slyszalem, ze AWE32 ma nie wiele wiecej jak Gravis Ultra Sound
> jezeli chodzi o generacje dzwieku (modulacja PCM) no i 16 bitowe
> probkowanie na wejsciu,a Gravis chyba 8 bitow. Wiecej nic o niej nie
> slyszalem, moze ktos z was ? Jezeli porowna sie z cena Gravis-a (ok 300

Zwykly GUS ma wejscie 8-bitowe, 44.1 kHz, GUS MAX 16-bitowe, 48 KHz
oraz dodatkowo uklad CODEC do kompresji dzwieku w czasie rzeczywistym,
bo bez tego sekunda nagrania pochlonie 170KB dysku.

> nzl) to do zastosowan zwyklych (gry, troche zabawy z dzwiekiem, CD-ROM)
> Gravis jest wystarczajacy. Co prawda sa tacy co mowia ze sa klopoty z ta
> karta nie wszystkie programy sa w stanie wyciagnac z niej wszystko, a
> niektore wogole jej nie widza (kwestia driver-ow?). No wlasnie jak jest z
> jej popularnoscia wsrod tworcow oprogramowania ,slyszalem ze jest sporo
> programow ? No i jest jeszcze karta Gravis MAX podobno dorownuje

Sa klopoty z niektorymi STARYMI grami. Czesc z nich mozna uruchomic
korzystajac z emulatorow SB. Wlasciwie wszystkie nowe gry obsluguja GUS-a,
jesli nie, to sa niewarte uwagi. Natomiast jesli chodzi o oprogramowanie
shareware/freeware/dema/MIDI/patche/co_tylko_chcesz_innego, to GUS jest
po prostu bezkonkurencyjny. Wystarczy sobie porownac rozmiary archiwow ftp
dla GUS'a (pierwsze z brzegu: ftp://archive.epas.utoronto.ca:/pub/pc/ultrasound
ftp://src.doc.ic.ac.uk:/pub/packages/ultrasound ),
oraz oryginalnego site'a Creative Labs ( ftp://ftp.creaf.com:/pub ),
zeby sie o tym przekonac. Dla niezorientowanych: na oko jest tego 100:1
dla Gravisa. Duzy wplyw na to mial fakt, ze Gravis kazdemu za darmo
udostepnia SDK dla swojej karty, a Creative sprzedaje podobno swoj za $300...

> mozliwosciami AWE32, ale jeszcze wieksze sa z nia klopoty jak z GUS z tym
> ze cena jest zachecajaca ok 550 nzl.
> MAC

Nie wiem, dlaczego mialyby byc z nia wieksze klopoty, jesli ze zwyklym
GUS-em ich prawie nie ma? Natomiast cena 550 zlotych nie jest dla mnie
zachecajaca. Jak wspomnialem, ja uzywam karty Primax Ultrasound, jest
ona czyms posrednim pomiedzy starym GUS-em, a MAX-em. Ma standardowo
512KB RAM, zlacza do 3 typow CD-ROM-ow i mikrofon, brakuje jej jeszcze
do MAX-a 16-bitowego nagrywania. OEM-em tej karty jest Gravis, cale
oprogramowanie ktore sie z nia otrzymuje jest identyczne, jak w zwyklym
GUS-ie. Cena: 350 zl z VAT-em, czyli tyle, ile kosztuja klony
SoundBlastera. Jesli ktos jest zainteresowany, to moge prywatnym mailem
napisac, gdzie ja we Wroclawiu kupilem.

Tomek

PS. Ile osob byloby zainteresowanych uruchomieniem we Wroclawiu mirrora
jednego z archiwow programow dla GUS'a?