Re: Kolekcjonerzy mineralow - strzezcie sie.

Autor: dK <caria_at_ca.pl>
Data: Sat 14 May 2011 - 22:59:18 MET DST

U偶ytkownik "ll" <listowner.listy@googlemail.com> napisa艂 w wiadomo艣ci
news:mailman.5.1305402836.411.mineraly@man.lodz.pl...
> Na miejscu autora zwr贸cilbym sie do prokuratury o wykazanie, ze zezwolenie
> bylo wymagane. Pewnie z pomiar贸w i wyliczen wyjdzie, ze nie i koniec
> tematu.

A jak by wyszlo, ze tak?

Powinny jakies informacje w ksiazkach dla kolekcjonerow mineralow na ten
temat
sie pojawic, bo aktualnie w zadnych nie ma.

Czytales co prof. Janeczek twierdzi:
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,8976835,Absurd_z_uranem.html

> On to musi przed sadem wykazac(!!!)

Juz nie musi skoro sprawa umorzona (do informacji o umorzeniu prowadzil
podany link).

=========================

A ju偶 nie czyta艂em nizej komentarzy. Trzeba jednak przyzna膰, ze prokuratura
wykaza艂a si臋 rzeczywi艣cie wyskom stopniem... "profesjonalizmu"
Ja bym si臋 od tego odwo艂a艂. Nie umo偶enie z powodu niskiej szkodliwo艣ci
spo艂ecznej, ale umo偶enie ze wzgl臋du na brak znamion przest臋pstwa (!)
No chyba, 偶e ... wracamy do sedna ... kamyki wymaga艂y zezwolenia... wterdy
jest przest臋stwo i autor powinien by膰 hapy, 偶e zosta艂o to umo偶one.

Tu jest 艣cis艂a granica od kiedy wymaga sie zezwolenia. Trudno to okre艣li膰 w
ksi膮偶kach dla zbieraczy. Mo偶e by膰 tak, 偶e ska艂ka 5 kg b臋dzie wymaga艂a juz
zezwolenia, a 10 kg jeszcze nie. To wymaga szczeg贸艂owych pomiar贸w.
Oczywiscie taka ksi膮偶ka mog艂aby zawiera膰 wyci膮g z przepis贸w prawa
przestrzegaj膮cych zbieraczy przed pu艂apk膮 prawn膮 w jak膮 mog膮 wpa艣膰 przez
swoj膮 niewiedz臋.

Co do p. Janeczka. Wiele przepis贸w prawa jest absurdalnych. Co nie zwalania
od odpowiedzialnosci je艣li zostan膮 naruszone.

搂 2. Obowi脿zkowi uzyskania zezwolenia albo zg螤oszenia
nie podlega:
[...]
3) dzia艂alno艣膰 polegaj脿ca na [...] obrocie, sk艂adowaniu [..] materia艂贸w [..]
w szczeg贸lno艣ci surowc贸w mineralnych[...]zawierajzcych naturalne izotopy
promieniotw贸rcze,
je偶eli 艣rednie st臋偶enie promieniotw贸rcze tych izotop贸w nie przekracza
warto艣ci podanych
w za艂膮czniku do rozporzzdzenia, a maksymalne st臋偶enie promieniotw贸rcze
wynikaj脿ce z niejednorodno艣ci
materia艂u przekracza te warto艣ci, nie
wi臋cej ni偶 10-krotnie dla reprezentatywnej pr贸bki o masie 1 kg;

Policzmy ten 50 g kawa艂ek rudy
Z rozporz膮dzenia graniczna warto艣膰 dla kt贸rego wymagane jest zgoszenie lub
zezwolenie dla U238 naturalnego to:
- aktywno艣膰 ca艂kowita 10^3 Bq
- st臋偶enie promieniotw贸rcze 1kBq/kg.

Przyk艂ad: Ruda uranowa 0,3% ma w 1 kg ok 500000 Bq
Proste wyliczenie pokazuje, ze juz kamyk 2 g dochodzi do tej wartosci
granicznej.

Generalnie wychodzi wi臋c dla tego st臋偶enia uranu:
0-2 g mo偶na mie膰 bez zg艂oszenia
2-200 g trzeba zg艂osi膰
200g i wi臋cej zezwolenie.

dK