Re: Re: Czy kanienie maja zapach?

Autor: <pprzybyszewski_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 27 Sep 2007 - 07:51:17 MET DST

Wypowiedzi wielu kolegów na temat zapachów ska³ i minera³ów to prawdziwa
poezja. Nie mam nic przeciwko temu, bo sam do¶wiadczy³em podobnych wra¿eñ.
Czy zauwa¿yli¶cie jak inaczej pachn± ró¿ne góry? ja najbardziej lubiê zapach
Gór ¦wiêtokrzyskich. S±dzê, ¿e gdyby zrobiæ test polegaj±cy na wywiezieniu
mnie z zawi±zanymi oczami, to rozpozna³bym po zapachu w jakich to Górach
jestem.

Zapach wydzielany przez analizowany materia³ jest wa¿nym i czêsto stosowanym
testem analitycznym. Wystarczy choæby zajrzeæ do „Rozpoznawania minera³ów”
Bolewskiego. W praktyce polowej zapach pojawia siê po uderzeniu m³otkiem.
Sam w ten sposób znalaz³em na podstawie zapachu dwutlenku siarki ³upki z
pirytem w nieczynnej ju¿ kopalni tego minera³u w Szklarskiej Porêbie. Co do
opisywanych zapachów morza i strumienia, to raczej pachn± zwi±zki organiczne
osadzone na powierzchni ska³y ni¿ sama ska³a.

Rozwój instrumentalnych technik analitycznych odsuwa w cieñ star±, dobr±
szko³ê analizy organoleptycznej. Warto jednak mieæ i w tym zakresie trochê
wiedzy, poniewa¿ bardzo przydaje siê w praktyce polowej. Trudno bowiem
ci±gn±æ na szlak spektograf masowy, a nos zawsze mamy ze sob±.

Pozdrowienia

Piotr Przybyszewski

U¿ytkownik Adam napisa³: