Re: Okazy ze starych kolekcji

Autor: Jacek <jbog_at_interia.pl>
Data: Sun 19 Aug 2007 - 19:58:24 MET DST

Chciałem poruszyc pewien "nowy" temat. W krajach gdzie kolekcjonerstwo ma długą tradycję kolekcjonerzy szczególnie cenia sobie stare okazy, ze starymi metryczkami. Wielu kolekcjonerów zbiera wyłącznie takie okazy. W Polsce z jednej strony z przyczyn historycznych trudno jest o takie okazy, a z drugiej tradycje niemieckiego kolekcjonerstwa obejmują m,in, obszary Śląska. Czy macie jakies tego typu okazy czy doswiadczenia, obserwacje ich dotyczące? Z naszych okazów: mamy w zbiorach niewiele tego typu okazów mimo intensywnych poszukiwań - około 70 sztuk. Znaczna część z nich pochodzi ze Strzegomia - tego głównie szukalismy - choc najłatwiej osiagalne sa okazy ze Szklar (zarówno wtórne minerały niklu jak i chryzopraz, opal) i Nowej rudy (foleryty). Również "pospolite" sa okazy cerusytu/ anglezytu oraz siarczków i tarnowizytu z Górnego Sląska. Zaledwie kilka oazów udało nam sie zdobyć z Miedzianki sudeckiej, Złotego Stoku. Pojedyncze okazy mamy z takich stanowisk jak Łomnica, Pustków Wilczkowski, Miedizanka świetokrzyska. Wiekszośc okazów które posiadamy jest jako same okazy słabej jakości, choć np. ponad 20cm skaleń ze Strzegomia jest najwyższej klasy. Wiele z okazów ma niedatowane metryczki, pochodzące najprawdopdobniej z okresu 1900-1939. niektóre z nich mają daty, najstarsza z nich datuje okaz pimelitu ze Szklar na 1820 rok. Przy okazji jeżeli ktoś z was wie o historycznych okazach tego typu na sprzedaż/wymiane to prosze o informacje. Pozdrawiam T. Zazdraszczam :) Tych około 70-u :) Choć niegdyś takich okazów miałem kilkanaście tysięcy :) (oczywiście jako pracownik Muzeum Mineralogicznego UWr :D ) Z pełnym podziwem jestem jednak dla tej niemieckiej dokładności przy tworzeniu takich metryczek. Określony rozmiar, często ramka, nienaganny styl pisma ... ehhh ... Łza się w oku kręci :) J.

Rozwiazania Informatyczne dla Twojej firmy.