Re: Destrukcja chryzoprazow ze Szklar.

Autor: Jacek <jbog_at_interia.pl>
Data: Sun 19 Aug 2007 - 15:30:23 MET DST

Pisaliscie ile to sie marnuje mineralow w Strzegomiu w zwiazku z niska swiadomoscia mineralogiczna pracownikow kamieniolomow. A co powiecie (Tomek, Jacek i inni dyskutanci) na przeolbrzymie marnotrawstwo w przeszlosci chryzoprazow w Szklarach, ktore szly na przetop na nikiel, ktory ma o wiele rzedow wielkosci mniejsza wartosc niz chryzopraz, z ktorego go uzyskano. Chyba trudno sobie wyobrazic wieksze mineralogiczne marnotrawstwo, tym bardziej, ze Polska miala 2 pod wzgledem wielkosci zloze na swiecie chryzporazu. Wlasnie, co z tego zloza jeszcze zostalo? Czy gdyby wydobycie ruszylo to jest jeszcze co wydobywac, czy juz niemal wszystko wyeksploatowano marnotrawiac jednoczesnie? Pytanie prowokacyjne: jak bylo mozliwe az takie marnotrawstwo? Przyznam, że nie słyszałem o przetapianiu chryzoprazów na nikiel. O przetapianiu krzemianowych rud niklu - owszem. Jakie to rudy ? Ano jest tego sporo: garnieryt, schuchardyt, pimelit i in. Zatem o tego rodzaju marnotrawstwie jako żywo nie słyszałem i raczej bym to odłożył na półkę z bajkami :) Złoże szklarskie było przez długi czas pierwszym i jedynym złożem na świecie. Teraz największe to Marlborough Creek, dawniej także Sarykył-Bołdy w Kazachstanie i bardzo niewielkie złoża w Tanzanii i w Goyaz w Brazylii. Co zostało ze złoża ? Myślę, że sporo. Na początku lat 90-tych kręcił się wokół niego pewien Australijczyk polskiego pochodzenia. Przegoniła go polska biurokracja. Problem tkwi w dobrym rozpoznaniu (na które trzeba wydać sporo forsy) no i w dużej nieregularności żył chryzoprazowych, niejednorodności surowca, etc. Pozdro J.

Jak najszybciej dostac sie na wymarzona plaze?
Znajdz trase ekspresowa