Re: Strzegom i kolekcjonowanie

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 17 Aug 2007 - 20:52:22 MET DST

> No nie wiem .. Ale to tak tylko w kwestii formalnej.
> Pisanie w przypadku skał plutonicznych o geodach jest chyba (? ..
> wszak moge sie mylić)
> nieporozumieniem. Geoda to raczej określenie zarezerwowane dla skał
> wulkanicznych.
> W przypadku pegmatytów nalezy raczej mówić o żyłach (tak!) lub
> miarolach.
> Ot takie "Miodkowe" klimaty. :)

Generalnie terminy geoda i druza nie są przywiazane do typu skały.
Okreslenia pegm miarolityczne czy żyłowe (w Strzegomiu sa i jedne i
drugie i w obydwu są druzy) tyczy kształtu samego pegmatytu -
najczęściej pozbawionego wogóle pustki.
W przypadku Strzegomskich pustek lepiej chyba mówić druzy gdyż maja
nieregularny kształt, "słownikowa" geoda powinna być "kulista lub
owalna".
T.