Re: Glupie pytanie

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 17 Aug 2007 - 10:36:56 MET DST

> Moją uwagę zwracają opisy geod, które jakoby z rzadka, ale jednak są
> odnajdywane w strzegomskich kamieniołomach. Dla mnie nie byłoby
> nawet najważniejsze, czy tkwią tam szczególnej urody minerały, ale
> pewnie bym się niesamowicie podniecił "otwierając" taką (w moim
> mniemaniu) kapsułę czasu.
> I tu pytanie - interesuje mnie, ile czasu może trwać narastanie
> kryształów
> w pustkach i (jeśli założyć, że bywają w miarę hermetyczne) czy
> ktoś kiedyś
> zbadał jakie na przykład gazy je wypełniają?

To bardzo ciekawe zagadnienie. problem polega na tym, że geody jako
takie nie są hermetyczne - gazy i roztwory je wypełniające ma kontakt
z wodami porowymi itd. Dla tego jeżeli zbadamy gazy czy roztwory z
wnętrza geody tak naprawde nie wiemy co badamy - pierwotny roztwór
czy np., czwartorzedowe wody porowe??
Dodatkowo proces krystalizacji minerałów w geodzi jest zjawiskiem
wielo etapowym - w czasie zmienia się skład roztworu, temperatura,
cisnienie. Powoduje to krystalizację różnych minerałów w różnym
czasie. Np. w Strzegomiu na począdtku krystalizowały skalenie i
kwarce a na nich epidoty, stylbity, kalcyt (w dużym uproszczeniu). Do
tego dochodzą momenty kiedy już wykrystalizowane minerały ulegaja
okresowemu rozpuszczaniu. Tak wiec skład roztworów i gazów wewnatrz
geody nie jest stały. Dla tego nie nadaje sie do badań.
Jednakże bardzo wiele informacji można wyczytać z inkluzji zawartych
w poszczególnych minerałach - w hermetycznie zamknietych "babelkach"
- np w kwarcu. badając je możemy uzyskac bardzo wiele istotnych
informacji - np. badajac inkluzje z różnych minerałów w geodzie
możemy powiedzieć, że kwarc krystalizował w temperaturze około
400Stopni, a epidot 200, natomiast kalcyt 50 (uwaga - temperatury
przykladowe nie rzeczywiste). podobnie moxemy powiedziec o cisnieniu
itp. Ostatecznie mozemy powiedziec jak zmienialy sie warunki
chemiczne i fizyczne w czasie kolejncy etapow krystalizacji mineralow
w geodzie.

Jeżeli chodzi o czas wzrostu minerałów to sprawa jest bardzo
skomplikowana. jak wiemy niektóre minerały rosna b. szybko (np.
halit, chalkantyt czy gips) inne dużo wolniej. Tak więc wiele zależy
od tego o jakim minerale mówimy. Wiele zależy też od warunków
środowiska.
W przypadku pegmatytów uważano kiedyś że kryształy w geodach rosły
bardzo powoli, jednakże obecnie uważa się wrecz odwrotnie - że rosły
bardzo szybko.

T.