Re: Glupie pytanie

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 13 Aug 2007 - 17:24:31 MET DST

Bavenit nie jest minerałem rzadkim, aczkolwiek bardzo rzadko tworzy
okazy kolekcjonerskie (przeważnie jest rozmiarów mikroskopowych).
Nazwa pochodzi od słynnego włoskiego stanowiska Baveno (stamtąd też
nazwa blizniaki baweńskie sklenia).
Przeważnie wystepuje na swiecie w formie promieniscie rozchodzących
się prostych, igiełkowych kryształów 0 bardzo podobny do mesolitu
tylko mniejszy.
Co ciekawe bavenit jest typowym minerałem pegmatytowym.
Okazy ze Strzegomia sa nietypowe (przypominające watę skupienia) i
jedne z największych na świecie. Sam w sobie minerał ten nie tworzy
może super okazów, ale doskonale uzupełnia polimineralne skupienia ze
Strzegomskich pegmatytów. Jest też na tyle typowy dla Strzegomia, że
nie można o nim "nie wspomnieć"...

T.