Re: Muzea ... (jaja ko - były) ...

Autor: Tomek Praszkier <pra_tomek_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 26 Sep 2006 - 08:54:17 MET DST

Witam,
jak dla mnie bardzo ciekawy mejl.
Nie chcia³bym, ¿eby nasza korespondencja zmieni³a siê w "s±d" nad
muzeum wroc³awskim a jedynie w "studium przypadku" tak wiêc na
pocz±tku zaznaczê, ¿e w mojej opinii na tle polskich muzeów
mineralogicznych Wroc³aw pozytywni siê wyró¿nia.

> Tomek napisa³, i¿ muzeom nie zale¿y na zwiedzaj±cych poniewa¿, jak w
> domy¶le to stwierdzi³, dostaj± i tak swoj± dzia³kê pieniêdzy. Nie
> wiem
> jak jest w Warszawie, ale muzeum wroc³awskie od uniwersytetu otrzymuje
> jedynie pieni±dze na pensje pracowników i na dobr± sprawê tylko
> takie ...

I tu tkwi pierwszy problem - jezeli zarobki nie zaleza od ilo¶ci
zwiedzaj±cych to nie ma specjalnej motywacji dla pracowników. My¶lê,
¿e najlepszy by³by system pensja gwarantowana + procent od biletów.
System gdzie p³ace s± ca³kowicie niezale¿ne od wyników nie sprawdza
siê, a w szczególno¶ci w instytucjach pañstwowych.

> prawdziwe). Jak zatem przy takich ¶rodkach finansowych zadbaæ o
> poprawienie ekspozycji poprzez nowe witryny,czy te¿ lepsze
> o¶wietlenie ???
> Pracownicy muzeum staraj± siê robiæ to na co pozwala im mizeria
> finansowa. Jak ma zdobywaæ nowe okazy?

Nie dokoñca tak jest - mianowicie wiele bardzo dobrych efektów przy
eksponowaniu okazów mo¿na uzyskaæ praktycznie bezkosztowo. A po
drugie to je¿eli komu¶ "siê chce" to na ka¿dej uczelni funkcjonuje
system specjlanych grantów rektorskich, dziekañskich itp. Muzeum poza
tym mo¿e aplikowaæ po szereg ¶rodków pañstwowych (np. Wojewódzki
Konserwator Przyrody, Min. Ochrony ¦rodowiska), Unijnych, czy
wreszcie prywatnych (np. KGHM, fundacje itd.). Wiem z w³asnego
do¶wiadczenia, ¿e kilkadziesi±t tysiêcy np. na modernizacjê
o¶wietlenia mo¿na zdobyæ bez wiêkszego k³opotu. Zreszt± samo Muzeum
Wroc³awskie daje pozytywne tego przyk³ady - prof. Sachanbiñski
wielokrotnie dostawa³ "z zewn±trz" pieni±dze na zakup okazów do
kolekcji.

> Muzeum nie zmienia ekspozycji. "Stare" wroc³awskie nie zmienia -
> poniewa¿
> ma s³u¿yc g³ównie studentom -
> ma wymiar dydaktyczny i g³ównie taki. S± tam ekspozycje sta³e -
> systematyka, minera³y z polskich lokalizacji...

I to jest z³e my¿lenie - czy to, ¿e co¶ jest edukacyjne i dla
studentów znaczy, ¿e musi byæ nudne dla laika? Sztuk± dobrej
ekspozycji jest takie jej przygotowania, ¿eby by³a ciekawa i dla
studentów i laików. Kolekcja ze starego wroc³awskiego muzeum
szczególnie siê do tego nadaje - szereg dobrej klasy okazów ze
starych dobrych kolekcji, z niejstniej±cych lokalizacji (my¶lê, ¿e
sami pracownicy nie doceniaj± czê¶ci okazów) itd. A na wystawie nie
ma nic poza tabliczkami z nazwami minera³ów (czasem niepoprawnymi) -
czemu nie zrobiæ czego¶ o "s³awach mineralogii", kilku s³ów o wadze
okazów z Cumberland, czy np. San Benito? Czemu na podstawie okazów
"wolframitu" nie pokazaæ zasad tworzenia nowych i dyskredytowania
starych okazów? Niech obok samych okazów znajdzie siê trochê historii
(w ciekawym wydaniu) i ciekawostek mineralogicznych, kilka dobrych
zdjêæ itd. Koszt takiej przebudowy wystawy oceniam na jakie¶ 500 z³.

> [...]
> Co jest w piwnicach muzeum ? Nic spektakularnego. Zarêczam. Ale muzum
> wroc³awskie to tak¿e historia. Historia odkryæ. Historia starych
> lokalizacji. I ona zarówno w piwnicach, jak i w szufladach jest
> gromadzona. Dla przysz³ych pokoleñ. I nie s± to okazy pora¿aj±ce swoim
> pieknem (ot kletniañskie
> "ziemniaki").. ale ze starymi metrykami, zbierane przez XIX wiecznych
> tuzów mineralogicznego ¶wiata:
> Hintze&#039;go, Websky&#039;ego, von Lasaulx&#039;a (odkrywcy
> pilinitu) a i ówczesnych
> kolekcjonerów, których nazwiska po dzi¶ dzieñ tam s±; i graf

To o czym piszesz jest bardzo ciekawe dla mnie, dla Ciebie, ale co z
tymi co nie s³yszeli o Traubem czy Hinze? Czemu nie zrobiæ komentarza
do unikalnych starych tabliczek? Czemu nie zrobiæ czego¶ o historii
zbiorów - ja¿e burzliwej? To da³o by szansê innym na poznanie
prawdziwej warto¶ci zbioru.

> [...]
> "tajemniczo" (meteoryty) - by
> przyci±gn±æ przeciêtnego zjadacza chleba ...
> a nie mineralogicznego "wyjadacza" .... Oczywi¶cie na tyle
> przyci±gn±æ na
> ile pozwala stan kolekcji i mizeria finansowa ...
> W muzeum nowym jest jedna sala na ekspozycje czasowe, w zamy¶le oddana
> kolekcjonerom ...
> ale .. przez wszystkie lata funkcjonowania t"nowego" muzeum do
> zaprezentowania w³asnych kolekcji uda³o siê przekonaæ nielicznych,
> bardzo
> nielicznych ... Wiêc mo¿e te¿ troszkê we w³asne piersi

Mimo, ¿e aktywanie wspó³pracujemy z Muz Wroc³awskim od lat to po raz
pierwszy dowiadujê siê o takim zamy¶le je¿eli chodzi o ostatnia salê
- to te¿ chyba o czym¶ ¶wiadczy? Jak mo¿na oczekiwaæ, ¿e kto¶ siê
zg³osi skoro nikomu siê o tym nie powiedzia³o? Wystarczy³o by parê
postów na t± listê, reklama w Otoczaku (oczywi¶cie miejsce daliby¶my
bezp³atnie) czy ulotka rozdana wystawcom na gie³dzie. Widz±c co
dzieje siê na LLA mogê z ca³± ¶wiadomo¶ci± powiedzieæ, ¿e jest w
Polsce wiêcej osób chc±cych pokazaæ swoje kolkecje ni¿ komukolwiek z
nas siê wydaje ;-))

Na koniec dodam tylko, ¿e Muzeum Wroc³awskie jest bardzo chêtne do
wspó³pracy - sami tego do¶wiadczyli¶my. Bezp³atnie udostêpnianie
eksponatów do zdjêæ (np. korundy z Kruczych Ska³ ze starych kolkecji
- vide Otoczak) czy na wystawy (zapraszamy na X LLA ;-)). My¶lê, ¿e
wystarczy³o by bardziej wyj¶æ na zewn±trz z t± chêci± wspó³pracy a
ludzie siê znajd± do pomocy.

Pozdrawiam

Tomek