Re: (brak tematu)

Autor: Andrzej Kasperowicz <andyk_at_spunge.org>
Data: Fri 01 Sep 2006 - 05:58:43 MET DST

> [...]
> pierwszego czlonu mam pewna uwage. Otoz na kazdej znanej mi liscie
> kluczowa role odgrywa tzw. administrator, bedacy kims w rodzaju
> kontrolera calosci. Od jego zachowania zalezy w duzej mierze, czy
> lista bedzie miala to cos, co ja nazywam przejrzystoscia. Kazdego
> pierwszego dnia miesiaca automat wysyla do wszystkich uczestnikow
> forum przypomnienie a takze regulamin listy. Tylko co z tego, skoro
> regularnie trafiaja tu maile pisane zwyczajowo na RE, bez wykasowanej
> starej tresci? Nie wiem jak pozostali uczestnicy, ja jednak

Nie mozesz wymagac od uzytkownikow aby calkowicie wykasowywali cytaty.
Zgodnie bowiem z regulaminem listy opartym na internetowej netykiecie i
estetykiecie prawidlowe odpowiadanie na e-maile polega na pisaniu pod
cytatem oraz usuwaniu zbednych cytatow tj. tych fragmentow postu
poprzednika, do ktorych sie nie ustosunkowujemy. Cytaty powinny byc tez
automatycznie oznaczane znakami > . W przypadku dluzszych postow nalezy
pisac z przeplataniem cytatow i odpowiedzi (jak to niniejszym czynie) -
jest to najbardziej przejrzysty i ergonomiczny sposob odpowiedzi
wypracowany w internecie w poczatkach jego istnienia - nikt jak dotad nie
wymyslil lepszego sposobu.
Odpowiadanie z calkowitym wykasowywaniem cytatow choc oczywiscie bardziej
poprawne niz pisanie nad cytatem i nie wykasowywanie zbednych cytatow,
jest jednak mniej ergonomiczne i przejrzyste niz pisanie w calkowitej
zgodnosci z netykieta i estetykieta.
Regulamin niniejszej listy dyskusyjnej jest oparty na powszechnie
akceptowanej w internecie netykiecie i estetykiecie zatem jesli
przeciwstawiasz sie tym zasadom to przeciwstawiasz sie calemu
internetowi. Jedynym miejscem gdzie moglbys ustanowic wlasne, odrebne
zasady, moglaby byc Twoja wlasna lista dyskusujna - jednakze ja i zapewne
wiele innych osob, na takiej liscie, na ktorej wbrew netykiecie i
estetykiecie byloby calkowicie zabronione cytowanie, nie pisalbym w
ogole.

> momentalnie kasuje takie posty, czesto i gesto bez czytania
> czegokolwiek.. Zwlaszcza "uwielbiam" kilkukrotne RE kazdorazowo
> "rozszerzane", ktorego autor dodaje kilka wyrazow - szczyt merytoryki|
> To sa absolutne smieci, ktorych nie ma prawa byc na jakimkolwiek forum
> dobrej jakosci!!! Sprawa jest banalnie prosta - wystarczy aby

Wskaz mi takie listy, na ktorych nigdy takie i tym podobne posty lamiace
netykiete i estetykiete, sie nigdy nie pojawiaja.

> administrator odeslal autorowi caly jego mail z powiadomieniem,
> dlacze! go tak sie stalo. Gwarantuje, ze po kilku takich reakcjach
> delikwent zaskoczy, ze tego typu zachowania nie beda wiecej
> tolerowane.

Tobie sie wydaje, ze lista dziala sama, a list-owner Mineralow nic nie
robi. Tymczasem za kulisami dla list-ownera panuje wieczny mlyn, nie ma
dnia, zeby cos sie nie dzialo i nie wymagalo moich interwencji. Sam
dzisiaj tego doswiadczyles, kiedy musialem zdecydowac, czy Twoj za dlugi
post zatrzymany przez serwer przepuscic na liste czy nie. Nawet jesli na
liste nie sa wysylane zadne e-maile przez subskrybentow listy, to bez
przerwy kazdego dnia usiluja sie na liste przedostac wirusy i robaki
internetowe oraz masa spamu; tylko dzieki moim codziennym intwerwencjom
oraz prawidlowemu skonfigurowaniu przeze mnie serwera listy, te smieci
nie dochodza do Waszych skrzynek pocztowych. Pojawiaja sie tez czesto
prosby od uzytkownikow, ktorzy nie potrafia sie zapisac badz wypisac czy
tez maja inne problemy z konfiguracja badz wysylaniem postow, pojawiaja
sie te proby wysylania komend administracyjnych na liste zamiast do
serwera - to wszystko tez wymaga moich interwencji i jest bardzo
czasochlonne. Bardzo czesto musze tez interweniowac wlasnie z powodu
lamania regulaminu listy opartego na netykiecie i estetykiecie. To ze Ty
tego nie widzisz, nie znaczy, ze uzytkownikom nie zwracam uwagi na
lamanie regulaminu, po prostu robie to e-mailem prywatnym, a nie na
liscie, zeby jej nie "zasmiecac" postami nie na temat. Przykladowo
ostatnio wczoraj na priva pouczalem uzytkownika rjuskiewicz@interia.pl,
zeby nie pisal nad cytatem oraz usuwal zbedne cytaty - Ty oczywiscie tych
moich zakulisowych dzialan nie widzisz i dlatego Tobie sie blednie
wydaje, ze "admin" nic nie robi, a lista dziala sama.

Mam do Ciebie dodatkowo pytanie: czy korzystasz z uprawnien jakie daje Ci
regulamin listy i zawsze pouczasz na priva osoby lamiace regulamin za
kazdym razem gdy go lamia?

Domagasz sie, abym moderowal liste pod wzgledem lamania regulaminu -
takie podejscie moznaby zastosowac do listy bardzo aktywnej, ale w
przypadku, gdy postow jest niewiele najpierw ograniczam sie do upomnien i
obserwuje czy posty sa merytorycznie poprawne, mozna bowiem w sytuacji
gdy zawartosc postow jest ciekawa ograniczyc sie na poczatku do upomnien,
a nie blokowac od razu cale posty.
Ponadto sprawe dodatkowo komplikuje fakt, ze nasza lista jest sprzezona z
newsami, stad tez nie moge moderowac wszystkich - zeby zablokowac osoby
notorycznie lamiace przyjete zasady piszace poprzez newsy potrzebaby
interwencji osob trzecich odpowiedzialnych za newsy.

Jesli uwazasz, ze powinienem bezwzglednie moderowac za lamanie regulaminu
listy opartego na netykiecie i estetykiecie to moze powinienem zaczac od
Ciebie? Napisales bowiem post, na ktory niniejszym odpowiadam, bez tematu
oraz nie skonfigurowales swojego programu pocztowego, aby zawijal linie
przed 79 znakiem lub ponizej w kazdym wierszu. Kodujesz tez zawartosc
postu w UTF-8, zamiast ISO-8859-2.
Czy dalej gwarantujesz mi, ze gdybym blokowal Twoje posty ze wzgledu na
lamanie regulaminu listy przez Ciebie to "po kilku takich [moich]
reakcjach delikwent [czyli Ty w tym wypadku] zaskoczy" i poprawisz swoje
bledy, czy tez raczej przestaniesz pisac na liste?

> - moja odpowiedz na mail Tomka zostala zatrzymana z powodu
> przekroczenia objetosci, nie bede wiecej pisal od nowa. Trudno -

Gdyby nie to ograniczenie wielkosci, wowczas wiele z robakow
internetowych przedostaloby sie na liste i dopiero bys wowczas
narzekal...
Za duze posty jesli tylko beda na temat zostana oczywiscie po
zmoderowaniu zawsze przeze mnie przepuszczone na liste.

> O tym ze samo wysylanie regulaminu nikogo nie obchodzi
> mozna sie bylo przekonac juz lata temu, ale jak widze - nic sie nie
> zmienia. Stare powiedzenie mowi, ze ryba psuje sie od glowy - stad tak
> dlugo jak nie bedzie reakcji odgornej, nic ma co liczyc na cud. No

Twoja "krytyka" wynika jedynie z Twojej niewiedzy odnosnie funkcjonowania
niniejszej listy i pracy list-ownera (wolontariackiej i czasem
niewdziecznej jak widac z niniejszego przykladu).
Jesli czegos odnosnie funkcjonowania listy nie rozumiesz mozesz prywatnym
e-maile poprosic mnie o wyjasnienie.

> Ten kraj musi na powrot nauczyc sie byc cywilizowanym, nauczyc sie na
> nowo wzajemnego szacunku ludzi na kazdej plaszczyznie zycia, ten kraj
> musi przejsc gleboka przebudowe moralno-obyczajowa, aby cokolwiek sie w
> nim zmienilo na lepsze.

Piekne slowa, tylko czy tej naprawy nie powinno sie zaczac najpierw od
siebie?

Swiec przykladem, wowczas bedziesz sobie mogl pozwolic na dosadna
krytyke.

Lista przetrwala dzieki moim staraniom 10 lat i miejmy nadzieje, ze
przetrwa co najmniej kolejnych tyle. Od uzytkownikow zas listy zalezy w
glownej mierze jak sie bedzie rozwijac lista pod wzgledem merytorycznym.
Chetnie bym np. od Ciebie Krzysztofie ujrzal posty odnosnie Twoich wypraw
mineralogicznych. Ustosunkowujesz sie nieraz merytorycznie - i to Ci sie
chwali - do niektorych e-maili wysylanych przez innych uzytkownikow, ale
niemal wcale nie opisujesz swoich wlasnych przezyc i historii zwiazanych
z poszukiwaniami mineralow - czyzbys byl obecnie w tej materii
nieaktywny? To moze chociaz relacje historyczne? Nie przedstawiasz tez co
masz we wlasnej kolekcji.

Andrzej Kasperowicz
Mineraly list-owner

PS. Podaje ponizej kilka przydatnych linkow odnosnie kwestii
regulaminowych.

Regulamin listy:
http://mineraly.pg.gda.pl/FAQ/index.html#Regulamin

Wyciag z mini-netykiety:
http://evil.pl/pip/netykieta.html

Estetykieta (z przykladami poprawnie wygladajacych postow):
http://klub.chip.pl/wincat2/news/estetykieta.htm
http://klub.chip.pl/wincat2/news/netykieta.htm

Mini-netykieta
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

Konfiguracja programów pocztowych zgodnie z netykietą i estetykietą:

a)zasady ogólne dla każdego programu pocztowego (z wyjątkiem opisu
zabezpieczenia przeciwspamowego w polu "From:" - ten fragment dotyczy
wyłącznie USENETu; w przypadku e-mailowej listy dyskusyjnej nie należy
zmieniać pola "From:"):
http://evil.pl/pip/ustaw.html ,

b) konfiguracja Outlook Express:
http://klub.chip.pl/wincat2/news/oekonf.htm oraz konfiguracja Outlook
Express w 11 krokach:
http://konfiguracja.pochta.ru/oe/index.html

c) podstawowa konfiguracja programu Pegasus Mail:
http://poczta.gazeta.pl/poczta/1,50580,1829333.html ,
konfiguracja programu Pegasus Mail z obsługą SSL:
http://wipos.p.lodz.pl/zylla/pegasus4/ ,
FAQ i konfiguracja polskich znaków diakrytycznych w programie pocztowym
Pegasus Mail:
http://ldhp715.immt.pwr.wroc.pl/~sapi/pmail/ ,

d) konfiguracja Mozilla Thunderbird:
http://konfiguracja.pochta.ru/tbird/ ,

e) konfiguracja programu M2 Opery:
http://konfiguracja.pochta.ru/tbird/ .

Na listę nie wolno wysłać żadnych załączników. Jeśli chcesz innym
dyskutantom pokazać jakiś plik, np. zdjęcie, umieść dany plik na wybranym
przez Ciebie serwerze stron WWW lub FTP i podaj w e-mailu wysyłanym na
listę URL (czyli odnośnik) do danego pliku, który chcesz innym
dyskutantom pokazać.
Jeśli nie masz serwera, gdzie można by umieścić dany plik, możesz
skorzystać, w przypadku plików graficznych z niniejszego serwisu:
http://imageshack.us/
w przypadku innych plików z następujących serwisów:
http://wyslijto.pl/
http://rapidshare.de/
http://megaupload.com/
http://www.sendspace.com/
możesz też ewentualnie zwrócić się do list-ownera (administratora) listy
dyskusyjnej z prośbą o umieszczenie pliku na serwerze i podanie adresu
URL, który następnie ogłosisz dla innych dyskutantów na liście.