Re: Chcę rozwinąć kolekcjonerstwo.

Autor: Marcin S. Mlynczak <nie_at_ma.org>
Data: Mon 17 Jul 2006 - 22:48:44 MET DST

Użytkownik "Andrzej Pełka" <U238@wp.pl> napisał w wiadomości
news:e9gumd$gj4$1@mx1.internetia.pl...

> Chyba jeszcze nigdy nie słyszałem o czymś takim. Czy te minerały
> to jakieś naturalnie powstałe, światłoczułe związki srebra?

Z wlasnego doswiadczenia, pamietam jedna sytuacje. Dawno temu, moze przed
10-cioma laty mialem calkiem przyzwoity okaz realgaru. - kilka zrosnietych
krysztalow, w tym jeden, sliczny, kompletny, kilkucentymetrowy. Tak sie
niestety zdarzylo, ze okaz upal i pekl - najladniejszy krysztal sie odlamal
i musialem go skleic. Spora strata, ale nic to, okaz dalej stal sobie na
poleczce w gablocie, nieco zapomniany. A gablota wowczas byla u mnie
ustawiona w taki sposob, ze - zwlaszcza latem padalo na nia swiatlo slonca
przez kilka ladnych godzin dziennie (okna od poludniowo-zachodniej strony).
Po pewnym czasie zauwazylem, ze cos dziwnego dzieje sie z moim nieszczesnym
realgarem 'po przejsciach'. Mocno uwidocznily sie pekniecia, a kamien zaczal
pokrywac sie zoltym nalotem. Po jakims czasie - po poltora roku moze - okaz
rozpadl sie zupelnie na pomaranczowe kawalki, grubo pokryte osadem zoltego
aurypigmentu (?).
Jesli chodzi o inne mineraly wrazliwe na swiatlo, to z tego co czytalem,
oprocz realgaru, nienajlepiej znosza je cynober i prustyt.

Marcin